0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og 20 procent rabat på Saxo Premium. Læs mere på politiken.dk/plus.


Besættelsestegneserier demonstrerer bredden i dansk seriekunst

Danske serieskabere genfortæller slægtninges glimt af ’de fem forbandede år’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Illustration fra bogen
Foto: Illustration fra bogen

Blodigt. I et af Henrik Rehrs bidrag til antologien 'Knivsæg' fortæller hans mormor bland andet om en stikker.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Historien er blevet til anekdoter«, siger en midaldrende herre i det første af de 45 bidrag til antologien ’Knivsæg’.

Over 10 sider reflekterer den anonyme mand over, hvor fjern krigen er for ham i hans nutidige gråtonehverdag. Og mange af de andre bidrag bekræfter det.

Her er rene familieanekdoter, både dokumentfaste og af mere tvivlsom dokumentarisk holdbarhed, og her er korte historier om jernbanesabotage og våbennedkastninger, om ’tyskerpiger’ (tre bidrag, stærkt tegnet af hhv. Henrik Rehr, Lars Jakobsen og Min Christensen) og om danskere i allieret tjeneste.

Velkendt stof, som mest viser, hvor unison danske familiers fortælling om krigen har været, godt hjulpet af den officielle historieskrivning fra de første tiår efter befrielsen: »Der var aldrig nogen, der kendte nogen, som havde været med i Frikorps Danmark«, som fortælleren tørt bemærker i et andet Rehr-bidrag. Men det dementeres nu delvis af næste fortælling om en opvækst som barn af »en overløber og en sigøjnerpige«, også særdeles veltegnet af Sofie Louise Dam.

Flere anekdoter turnerer pointen præcist, især Lars Jacobsens ’Passagere