0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vred og gammelklog romandebut langer ud efter selviscenesættelsen

Martin Bastkjær debuterer sikkert og civilisationskritisk med verdens ældste historie.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR/Jyllands Posten
Foto: PR/Jyllands Posten

Hammershøi. »For nogle år siden så jeg en udstilling af Vilhelm Hammershøis malerier i London«. Det er første sætning i ’Det nye hav’, som romanen hedder.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kvinden sidder med ryggen til, og hvorfor gør hun det?

Vilhelm Hammershøis billeder er så stærke og så uudgrundelige, at vi er en hel dansk kultur, som er faldet i staver over dem. Og når billederne kommer ud internationalt, er fascinationen lige stor.

Hvad var det dog, der foregik i de stille, smukke stuer i Strandgade i København dengang omkring 1900? Mysteriet er psykologisk, æstetisk, malerisk, man kan bruge et liv på at grunde over det, sådan som en af det 20. århundredes store forfattere og kunstkendere, Poul Vad, gjorde. Og han havde til fælles med Martin Bastkjær, dagens debutant, at han var fascineret af noget andet også: Island.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce