Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SJØRUP THOMAS
Foto: SJØRUP THOMAS

Film. Nicolas Winding Refns nye film 'Only God Forgives' er udtaget til hovedkonkurrencen om Guldpalmen i Cannes i år. Her ses Winding Refn i Sydfrankrig for to år siden.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SE HELE LISTEN: Her er Winding Refns konkurrenter i Cannes

Den danske instruktør skal kæmpe mod store navne som Roman Polanski og Coen-brødrene.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den prestigiøse filmfestival i sydfranske Cannes har netop offentliggjort, at danske Nicolas Winding Refn i år skal dyste i den fineste kategori af alle.

42-årige Winding Refns nye film 'Only God Forgives' er udtaget til hovedkonkurrencen om Guldpalmen, men han får hård modstand af en lang række store navne fra den internationale filmbranche, blandt andre Alexander Payne, Steven Soderbergh, Roman Polanski, Francois Ozon og Coen-brødrene.

Nicolas Winding Refn kommer dog til Cannes fuld af selvtillid. For to år siden vandt han på festivalen prisen som bedste instruktør for 'Drive'. Lars von Trier, der jo om nogen er dansk films fremmeste repræsentant i Cannes, er i øvrigt ikke med i år. Hans nye film 'Nymphomaniac' er endnu ikke færdig og klar til at blive vist for den nysgerrige verdenspresse.

Steven Spielberg står i spidsen for juryen i hovedkonkurrencen, og den franske 'Amelie'-stjerne Audrey Tautou skal være vært for både åbningsceremonien 15. maj og festivalens afslutningsceremoni 26. maj.

Her er samtlige film i hovedkonkurrencen:

Nicolas Winding Refn: 'Only God Forgives'

Alex Van Warmerdam: 'Borgman'

Paolo Sorrentino: 'The Great Beauty' (La Grande Bellezza)

Steven Soderbergh: 'Behind the Candelabra'

Roman Polanski: 'Venus in Fur' (La Venua a la Fourrure)

Alexander Payne: 'Nebraska'

Francois Ozon: 'Just 17' (Jeune & Jolie)

Takashi Miike: 'Straw Shield' (Wara No Tate)

Abdellatif Kechiche: 'La Vie D’Adele'

Kore-Eda Hirokazu: 'Like Father Like Son' (Soshite Chichi Ni Naru)

Zhangke Jia: 'Tian Zhu Ding'

Mahamat-Saleh Haroun: 'Grisgris'

James Gray: 'The Immigrant'

Asghar Farhadi: 'The Past' (Le Passé)

Amat Escalante: 'Heli'

Arnaud Desplechin: 'Jimmy P' (Un Indien des Plaines)

Arnaud des Pallières: 'Michael Kohlhaas'

Joel og Ethan Coen: 'Inside Llewyn Davis'

Valeria Bruni-Tedeschi: 'Un Chateau en Italie'

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Karantæne i film: Fra Jack Nicholson ved vi alle, hvad isolation kan gøre ved et menneske