Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
JOEL RYAN/AP
Foto: JOEL RYAN/AP

Film. Nicolas Winding Refn på den røde løber - ved siden af Ryan Gosling - ved Cannes-festivalen i 2011.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nicolas Winding Refn hænger von Trier ud før Cannes-festivalen

Også De Niro og Harrison Ford får en bredside fra den kompromisløse instruktør.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Om en uge bliver Nicolas Winding Refns nye film 'Only God Forgives' vist i festivalpalæet i Cannes.

På dette års filmfestival i Frankrig, der skydes i gang onsdag 15. maj, er den danske filminstruktør med i dysten om Guldpalmen, i konkurrence med blandt andre Alexander Payne, Steven Soderbergh, Roman Polanski, Francois Ozon og Coen-brødrene.

Men allerede før festivalen starter på Croisetten vækker Nicolas Winding Refn - kendt som 'Jang' - opsigt i et interview i det danske filmmagasin Ekko.

Her har Winding Refn haft gang i en længere frokostsamtale med de to programchefer Mads Brügger og Mikael Bertelsen fra Radio24syv. Og 'Jang' lægger ikke fingrene imellem i interviewet.

Især langer han ud efter danske kulturskribenter, i særdeleshed Politikens kulturredaktion, men også Lars von Trier får en bredside med på vejen.

»Det er ligesom med The Rolling Stones. Man tænker: Er det ikke på tide at gå på pension?« siger Winding Refn om Lars von Trier og beskriver desuden von Triers kommende film 'Nymphomaniac' som »fem timers porno til internettet«.

'Jang':Harrison Ford er på narko
I interviewet i Ekko indrømmer Nicolas Winding Refn også, at han tog kraftigt afstand fra von Triers uheldige Hitler-udtalelser i Cannes 2011 for at gavne sin egen karriere.

Han lægger sig også ud med både Robert De Niro, der inviterede ham til New York og siden gav ham en lang næse i forbindelse med et nyt filmprojekt, 'The Dying of the Light'.

»Han kom i sin regnfrakke og lignede en mand, der går på pornobar, en pornobiografsmand, med hatten helt ned over ørerne«, lyder den danske instruktørs beskrivelse af Robert De Niro.

Harrison Ford bliver ligeledes udstillet af Nicolas Winding Refn i interviewet.

»Det virker, som om Harrison Ford har taget så meget narko, at han ikke er i stand til at formulere en sætning«, siger 'Jang' om mødet med Ford, som efter De Niros afslag skulle have spillet hovedpersonen i The Dying of the Light'.

Et svirp til kulturskribenterne
For to år siden - hvor Robert De Niro var formand for juryen - havde Winding Refn stor succes på Cannes-festivalen med 'Drive'. 'Jang' vandt det år prisen for bedste instruktør.

Nu er Nicolas Winding Refn så klar til at drage mod den franske ferieby igen.

Som optakt i filmmagasinet Ekko beretter Winding Refn om de benhårde vilkår i den internationale filmbranche, om at han bevidst optog 'Drive' på en måde, så filmen ikke kunne klippes og han derfor fik sin vilje over for de amerikanske pengemænd, og om at hans forbilleder er tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen og netop afdøde Margaret Thatcher.

Sidst, men ikke mindst, fortæller 'Jang', at han mener, at visse kulturskribenters hedeste drøm er at blive lige som ham.

»Facit er bare, at det bliver de aldrig«, siger Nicolas Winding Refn i interviewet, der har rubrikken 'Du kommer aldrig til at spise frokost i denne by igen'.

Om to dage starter årets fimvisninger i Cannes. Omkring 4.000 kulturskribenter fra hele verden vil til den tid være på plads. i Sydfrankrig. Den nye udgave af filmmagasinet Ekko er på gaden 17. maj - med fokus på netop verdens vigtigste filmfestival, altså den i Cannes.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel