Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Francois Mori/AP
Foto: Francois Mori/AP

Film. Thomas Vinterberg assisteret af jurymedlemmerne Zhang Ziyi og Ludivine Sagnier.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Thomas Vinterberg åbnede Cannes-jury - på dansk

Vinterberg begyndte som juryformand med galla, Sofia Coppola og 'The Bling Ring'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der stod han så, Thomas Vinterberg, med højt hår, tandpastasmil og butterfly, mens han kiggede ud fra scenen over den tætpakkede Debussy-sal i festivalpalæet i Cannes.

Chefen for den prestigiøse filmfestival,Thierry Fremaux, klappede alfaderligt Vinterberg på ryggen og rakte ham mikrofonen.

Den danske instruktør, som i år er juryformand, eller president du jury som det hedder på fransk, i sideprogrammet 'Un Certain Regard', holdt en kort tale på engelsk om de mange film, han glædede sig til at se, og erklærede herefter programmet for åbnet.

Fremaux gik et skridt nærmere danskeren, der har høstet mange triumfer i Cannes, og bad ham om at indvie sideprogrammet på dansk. Vinterberg tøvede lidt, men sagde så:

»Jeg erklærer hermed den 35. udgave af 'Un Certain Regard' for åbnet«, hvilket fik det meste af rækken bag politiken.dk's udsendte til at udstøde korte fnis over det finurlige, nordiske sprog og straks forsøge sig med hjemmelavede sætninger, der skulle imitere det danske lingo.

Klapsalver til Sofia Coppola
Thomas Vinterberg, og de andre medlemmer af juryen, blandt andre skuespillerinden Zhang Ziyi og produceren Enrique Gonzales Macho, blev klappet fra scenen, inden aftenens ombejlede visning af Sofia Coppolas 'The Bling Ring' gik i gang.

Sidste gang Sofia Coppola var i Cannes - med 'Marie Antoinette' - blev hun buhet ud. Denne gang blev den amerikanske instruktør modtaget med lange klapsalver i biografsalen, også da visningen af hendes film var slut.

Sagt med andre ord, var mange begejstrede for filmen, et generationsportræt, der flere steder er optaget i ren musikvideo-stil og er baseret på en sand historie om 'The Bling Ring', en gruppe unge amerikanere i L.A., der brød ind i en række Hollywood-stjerners hjem og tog værdier for millioner af dollar med sig.

Glamour ved premieren
I filmen stjæler gruppen smykker, sko og tøj fra blandt andre Paris Hiltons enorme hus, og en del af 'The Bling Ring' er da også optaget i den hovedrige hotelarvings hjem.

Paris Hilton var da også til stede ved premieren i Cannes på 'The Bling Ring', og dermed blev Thomas Vinterbergs hverv som juryformand skudt i gang på glamourøs vis.

De kommende 11 dage skal danskeren og hans jury se yderligere 17 film, blandt andet hyperaktive James Francos 'As I Lay Dying', Chloé Robichauds 'Sarah Prefers To Run' og 'Manuscripts Don’t Burn' af Mohammad Rasoulof.

'Un Certain Regard'-prisen bliver uddelt lørdag 25. maj, dagen før afslutningsceremonien af filmfestivalen i Cannes.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«: