0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Oscar-nomineret filminstruktør bosat i København har fået afslag på indrejse i USA

Den syriske dokumentarinstruktør Feras Fayyad, der er shortlistet til en Oscar, er blevet nægtet indrejse i USA. Branchen klager.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Markus Schreiber/AP
Foto: Markus Schreiber/AP

Den syriske instruktør Feras Fayyad, der for anden gang er nomineret en en Oscar, er blevet nægtet indrejse i USA.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den syriske dokumentarfilminstruktør Feras Fayyad, der står bag den Oscar-shortlistede film ’The Cave’, har fået afslag på indrejsevisa til USA.

Det skriver filmsitet Deadline.

I et brev til den amerikanske udenrigsminister opfordrer den internationale sammenslutning af dokumentarinstruktører til at omstøde beslutningen om ikke at lade Fayyad, som er bosat i København, rejse ind i USA.

»Feras Fayyed er en respekteret og dygtig dokumentarfilminstruktør, men fordi han er syrer, er han blevet nægtet visum til USA«, skriver sammenslutningen i brevet.

Filmen ’The Cave’ følger lægen Amani Ballour, der arbejder på et underjordisk hospital under byen Ghouta i Syrien, mens bomberne falder på jordoverfladen.

Afslaget gør ikke alene, at instruktøren ikke kan tage til USA for at lobbye for sin films Oscar-chancer, men også, at han ikke kan være dommer ved Sundance-filmfestivalen, som han også er indbudt til.

Det er ikke første gang, at Fayyed er i spil til en Oscar. Han blev nomineret for sin dokumentar ’De sidste mænd i Aleppofra 2017. At være shortlistet betyder, at man er blandt de 15 sidste film, der er i spil til at blive blandt de 5, der til sidst bliver nomineret.

Politiken bragte for nylig en stort interview med lægen Amani Ballour om hospitalet under jorden.

Det kan du læse her.

Rettelse: Vi skrev tidligere, at ’The Cave’ var nomineret til en Oscar. Det passer ikke. Den er shortlistet, hvilket beyder, at den er blandt de 15 film, som er i spil til at blive nomineret. 5 film nomineres. Vi beklager fejlen.

Læs mere:

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«