0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnsk vuggestuevæg er et stykke dansk kulturarv

To vægmalerier af Hans Scherfig risikerer at forsvinder, når bygningen nedrives.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Carlsberg
Foto: Carlsberg

1949. Savannen på Carlsberg dengang Hans Scherfig netop havde malet det til Børnedaghjemmet. Junglemotivet er på modsatte væg.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Børnene græder. Et pibedyr piber. Og girafferne æder fra træernes kroner.

Vi er i vuggestuen på Carlsberg, hvor blikket kan tage på safari, hvis den institutionelle sjælesyge skulle ramme på grund af påtrængende laminat og linoleum. Det gør den nemt. Dette rum er ikke for børn.

Mon ikke det var, hvad Hans Scherfig forstod, da han i 1949 malede sine oliemalerier til Børnedaghjemmet, som det hed, dengang de fleste arbejderbørn var kornblonde, og øl blev kørt med kusk væk fra området: Malerier kan noget. Og disse malerier er Scherfigs største.

LÆS OGSÅ

Men snart viser halvmånen sin sabel, og det bliver tid til at ønske dem godnat. For medmindre Carlsberg eller en tilfældig Hans Scherfig-entusiast får lyst til at spendere mindst 350.000 kroner på at redde de to oliemalerier, vil de forsvinde med den planlagte nedrivning af bygningen.

»Vi kan godt tage begge malerier ned i deres helhed. Og ville kunne bevare dem. Uden problemer«, siger Peder Bøllingtoft, leder af Konservatorskolens afdeling for monumentalkunst.

»Men det er et spørgsmål om cool cash«.

Pengene findes ikke
Og det er Carlsbergs beslutning.

På Carlsberg har man endnu ikke helt besluttet sig for, hvad man stiller op med malerierne, fortæller Carlsbergs arkivar, Ulla Nymand.

Men man hælder til at lade bygningen rive ned med oliemalerierne på væggen. Et af argumenterne er, at det ene maleri, junglemotivet, i 1980’erne blev halveret, da man valgte at skabe passage mellem to rum.

»Men vi vil faktisk alle gerne bevare malerierne. Problemet er, at det koster meget mere at bevare dem, end de er værd. Umiddelbart findes pengene ikke«.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Læs mere