Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
dæmoner. Ny Carlsberg Glyptotek har netop erhvervet tre af Gauguins keramikvaser ved hjælp af en stor donation fra Ny Carlsbergfondet.
Foto: Ana Cecilia Gonzalez

dæmoner. Ny Carlsberg Glyptotek har netop erhvervet tre af Gauguins keramikvaser ved hjælp af en stor donation fra Ny Carlsbergfondet.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gauguins kommercielle fiasko kan nu ses på Glyptoteket

Kunstnerens dæmon-vaser kravler ud af den kunsthistoriske skyggetilværelse.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den franske kunstner Paul Gauguin kastede sig i årene 1893-1895 over keramikken. Ideen virkede oplagt. Man talte om nybrud inden for genren.

Gauguin gik rundt og følte sig som et geni. Og desuden så han en mulighed for økonomisk gevinst. Hans vaser, der lignede dæmoner, kunne han støbe flere af og derefter lave små variationer. Det virkede som en plan, der ikke kunne gå galt. Men det gjorde det.

Forlader Paris

Ny Carlsberg Glyptotek har netop erhvervet tre af Gauguins keramikvaser ved hjælp af en stor donation fra Ny Carlsbergfondet.

På museet fortæller man om den umiddelbare fiasko for den franske kunstner: For på trods af, at kunstnerkollegaen Edgar Degas støttede Gauguins keramikeventyr ved at købe nogle stykker, blev det en kommerciel nedtur for Gauguin, og nedtrykt og ruineret forlod han kort efter Paris for at drage mod Tahiti.

Hans vaser, der bragte mindelser om de gotiske kirkers stendæmoner, stod folk ikke i kø for at eje.

På vej ud af skyggen

Her godt 110 år senere er historien imidlertid en anden. For de 60 keramiske arbejder, Gauguin nåede at fremstille, er i dag på vej ud af den kunsthistoriske skyggetilværelse, de har levet.

På Ny Carlsberg Glyptotek, der ejer den største Gauguin-samling uden for Frankrig, udtaler direktør Flemming Friborg:

»Ny Carlsberg Fondet har givet Glyptoteket en fantastisk mulighed for i endnu højere grad at belyse stadig nye facetter af en kunstner, man aldrig bliver træt af«.

De dæmoniske vaser kan ses fra i morgen.

kultur@pol.dk

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden