0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

For første gang nogensinde sender USA en sort kvinde til Venedigbiennalen

Skulptør Simone Leigh skal fylde den amerikanske pavillon ved kunstbiennalen i 2022.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bebeto Matthews/Ritzau Scanpix
Foto: Bebeto Matthews/Ritzau Scanpix

Siden 2019 har skulptør Simone Leigh udstillet bronzestatuen 'Brich House' i New York-parken High Line. Leigh er netop udpeget til at repræsentere USA ved Venidig-biennalen i 2022.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun former sorte kvinders kroppe med hænderne, og i 2022 er hendes skulpturer udvalgt til at repræsentere USA ved den prestigefulde Venedigbiennale.

Efter tre årtier som kunstner er Simone Leigh udvalgt til – som den første afroamerikanske kvinde i De Forenede Staters historie – at fylde den amerikanske pavillon i Venedig. Det skriver Artnet News. Udstillingen skal bestå af de skulpturer af sorte kvinder, hun udfører i primært keramik, bronze og bast.

Fordi jeg stort set blev ignoreret, havde jeg lang tid til at modnes uden en masse opmærksomhed

I 1990 blev Leigh bachelor i kunst og filosofi fra Earlham College i Louisiana, men hendes karriere som kunstner tog først fart, da hun i 2010 fik et ophold hos det indflydelsesrige Studio Museum i Harlem.

»Alle, jeg kendte inden for keramik, sagde, at jeg under ingen omstændigheder nogensinde kunne blive inkluderet i samtidskunsten«, sagde hun i 2018 i et interview med The New York Times.

»Fordi jeg stort set blev ignoreret, havde jeg lang tid til at modnes uden en masse opmærksomhed, hvilket har fungeret ret godt for mig«.

I sin kunst blander Simone Leigh afrikansk kunsthistorie, etnografiske undersøgelser og feministisk postkolonial teori. På den måde følger hun ifølge direktøren ved Boston Institute of Contemporary Art, som skal stå for udstillingen i Venedig, naturligt som den næste i rækken af kunstnere i den amerikanske pavillon. De seneste to år har afroamerikanske mænd stået for udstillingen, i to år før var kunstneren kvinde.

Simone Leigh blev for alvor et stort navn, da hun i 2019 skabte en skulptur til den nyeste udvidelse af New York-parken The High Line. Hendes ti højeste auktionspriser blev alle opnået samme år.

Pavillonen åbner – afhængig af coronapandemiens udvikling – ved Venedigbiennalen i april 2022.

Bebeto Matthews/Ritzau Scanpix
Foto: Bebeto Matthews/Ritzau Scanpix

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter