Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fanzine. MØ har i samarbejde med sine fans og Microsoft skabt et såkaldt fanzine - et hæftet printmagasin på 26 sider, hvor fanskaren har bidraget med fotos, kollager, tegninger og digte, som MØ har udvalgt og redigeret.
Foto: Miriam Dalsgaard

Fanzine. MØ har i samarbejde med sine fans og Microsoft skabt et såkaldt fanzine - et hæftet printmagasin på 26 sider, hvor fanskaren har bidraget med fotos, kollager, tegninger og digte, som MØ har udvalgt og redigeret.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

MØ deler gratis fanzine ud foran Orange Scene

Det er smart strategi, når MØ laver et blad sammen med sine fans. For moderne fans skal holdes tæt - og holdes aktive, siger eksperter.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når publikum lidt senere i dag står og tripper foran Orange Scene, før MØ går på kl. 22.00, får de lidt lekture at fordrive ventetiden med. Et såkaldt fanzine – et hæftet printmagasin på 26 sider, skabt af MØ selv, i samarbejde med sine fans. Fanskaren har bidraget med fotos, kollager, tegninger, digte, og MØ har udvalgt, redigeret og skrevet forord, hvor hun takker sine fans og fortæller, at det her zine er »a dream come true«.

Og så er der lige den tredje part i samarbejdet: Microsoft Corporations. For fanzinet er del af kampagnen MØxSurface, hvor sangerinden reklamerer for Microsofts nye tablet, Surface.

Politikens Lars Dahlager, der skriver den satiriske spalte Listen i Ibyen-sektionen, var ikke fan af projektet. Måske af MØ, men ikke af hendes Microsoft-samarbejde.

»Så har punk-it-girl MØ lavet et fanzine sammen med Microsoft for at markedsføre it-firmaets sjæledræbende OneNote-notesprogram. Kapitalen har sine fangarme presset helt op i enhver af undergrundskulturens kropsåbninger«, skrev han i sidste uges Listen.

Knap så malerisk, men mindst lige så kritisk, var Berlingskes musikredaktør Michael Charles Graunt.

»MØ sælger sin troværdighed og gode navn til Microsoft, mens hendes fans står som de nyttige idioter i midten«, skrev han i en kommentar i avisen.

Helt tæt på

Men er det virkelig det, der sker? Tager MØ sine fans som gidsler? Ikke hvis man spørger Martin Ibsen. Han er medforfatter til bogen ’De nye fans’, om strategisk kommunikation mellem musikere og deres fans.

»Det er et lidt gammeldags, kulturelitært synspunkt«, siger han. For de unge, som MØ henvender sig til, er det samskabte fanzine tværtimod præcis den form for tætte, personlige udveksling, som moderne fans efterspørger fra deres idoler.

»Strategien med at knytte tætte bånd mellem kunstner og fans er ikke en ny ting. Det nye er, at de kommunikationsveje, der er i dag, har givet en masse nye muligheder for, at kunstnere og fans kan interagere meget mere direkte end tidligere«, siger han.

De nye fans’ behov kan ifølge Martin Ibsen koges ned til fem nøgleord: Eksklusivitet. Inddragelse. Kreativitet. Oplevelser. Og følelser. De krav er der stadigt flere kunstnere, der aktivt prøver at imødekomme, med de digitale medier som den afgørende game changer.

Tina Dickow har lavet Facebook-sessions, hvor hun har taget mod sangskrivningsråd fra sine fans og afholdt en online-konkurrence om det bedste fan-cover af sine sange.

Christopher har haft fans med i sine musikvideoer, han deler pizza og kakao ud til dem, når de ligger i kø før hans koncerter, og i 2014 strikkede han sangen ’First Like’ sammen af fankommentarer fra Facebook og Twitter.

Simon Kvamm har testet ufærdige sange på sine fans ved intimkoncerter, og store udenlandske stjerner som Justin Bieber, Rihanna og Lady Gaga holder deres fans til ilden på de sociale medier ved konstant at dele private billeder og personlige opdateringer.

Uden for musikkens verden har SoMe-dronningen Kim Kardashian kaldt sine fans for sin vigtigste fokusgruppe. Og de store filmselskaber i Hollywood tager deres kommende bud på blockbusters med til fanmesser som Comic Con i San Diego, hvor det dedikerede publikum får lov at se med som de allerførste – og ofte får responsen betydning for, hvordan filmene promoveres.

For der er ingen grund til at være naiv, siger Martin Ibsen: De nære relationer, som kunstnere opbygger til deres fans, er en markedsføringsstrategi. Formålet er at få fans til at være det, han kalder »aktive pr-agenter«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De bands og musikere, jeg arbejder med, kommer altid og siger: Vores strategi skal gerne ende med, at folk interagerer med os; at de liker og deler vores indhold. Og jo mere fans føler sig involverede, jo mere passionerede og loyale bliver de, og jo mere spreder de indhold fra deres idoler«, siger Martin Ibsen. Men, tilføjer han, det er ikke det samme som, at den udveksling ikke samtidig kan have stor værdi og betydning for de aktive fans.

Drømme og illusioner

En anden dansk musiker, der holder sine fans tæt, er Mads Langer. Til årets Grøn Koncert-turné har sangeren udskrevet en konkurrence, hvor udvalgte fans kan komme med op på scenen og spille sammen med ham.

»Jeg havde lyst til at aktivere de folk, der lytter til min musik«, fortæller Mads Langer. Han indrømmer gerne, at initiativet også tjener et pr-formål, men først og fremmest har han sat det i gang, »fordi jeg gerne vil se, hvor det kan bringe koncerten hen rent musikalsk«.

»Og det kraftværk, et koncertpublikum repræsenterer, ville jeg gerne dele med nogen«, forklarer han.

Konkurrencen kører via de sociale medier, hvor Mads Langer hyppigt lægger fotos fra sin hverdag ud til sine mere end 200.000 følgere.

»I dag er det sådan, at hvis du vil nå bredt ud som kunstner, så vil dit pladeselskab eller din agent aldrig tillade dig ikke at være til stede på de sociale medier. Og hvis du ikke vil selv, så vil de gå ind og styre det for dig«, siger han.

Mads Langer står selv for al sin ageren på de sociale medier. »Jeg kan slet ikke se, hvorfor man ikke skulle gøre det«, siger han. Men han har også oplevet faldgruberne i den nære fankontakt. Både den ene vej, hvor han blev narret af en ung kvinde, der gav sig ud for at være terminal cancerpatient, og nåede at skrive to sange til hende, før han opdagede, at det var et fupnummer. Og omvendt, hvordan enkelte fans har fået vrangforestillinger om at være tæt forbundet med ham og har overskredet hans grænser. Men alt det må man tage med, siger Mads Langer.

»Det at være en offentlig person betyder, at folk forholder sig til dig og forestiller sig alle mulige ting om dig og din person. Sådan har det altid været. De sociale medier har givet et åbent forum for de forestillinger. Og det er da stort at være en del af folks drømme«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og de drømme – om at overskride distancen mellem fan og idol og blive venner, kærester, elskere – har altid været grundlæggende i fankulturen. Det siger Lise Dilling-Hansen, der har skrevet ph.d. om Lady Gaga og hendes fans.

»Ønsket om at komme tæt på idolerne er grundlæggende i fankulturen. Og de kunstnere, der har succes med den her form for kommunikation, er dem, der formår at skabe følelsen af personlig kontakt. Af at der er et lille, intimt rum, man har sammen, på trods af at der kan være mange hundrede tusind, der kigger med samtidig.«, siger hun.

Martin Ibsen er enig: »Det er jo den største illusion. Men på det strategiske niveau er det genialt«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden