Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det mest populære spil på Facebook -spillet 'FarmVille' - er uetisk spildesign, der bruger alle tricks i bogen for at få penge ud af dig.

Det mest populære spil på Facebook -spillet 'FarmVille' - er uetisk spildesign, der bruger alle tricks i bogen for at få penge ud af dig.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

FarmVille udnytter folks manglende selvkontrol

Afhængighedsskabende spilmekanik og gruppepres baner vejen for, at 'FarmVille' kan støvsuge dine lommer for penge.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I Facebook-spillet FarmVille bliver du tit mødt af en besked om, at en sød, lille hundehvalp er faret vild på din virtuelle gård.

Du får valget mellem at ignorere den, implicit at hunden skal dø, eller at give den søde, lille hund som gave til en af dine Facebook-venner.

Bag det nuttede ydre er det en snedig hvervekampagne kamoufleret med sociale kutymer. Ingen kan nænne at slå ihjel, ligesom ingen kan være bekendt at afslå gaver, og hurtigt har din ven meldt sig som din nye nabo i FarmVille. En lind strøm af andre fortabte kæledyr sørger for, at hele din vennekreds følger efter.

Sådan skaber man en guldgrube

På denne måde har den amerikanske spiludvikler Zynga opbygget et fællesskab på over 75 millioner mennesker i Facebook-spillet 'FarmVille'. Virksomhed og velstand gror i virtuelle tøndemål, men denne hvervemetode er desværre kun ét af de træk, der gør 'FarmVille' til et utroligt kynisk koncept.

Spillet bruger de mest beskidte tricks fra psykologien med gruppepres, pisk og gulerod, og når du først er blevet afhængig, kan spillet stille og roligt tømme dine lommer for virkelige penge.

Tør du stå udenfor fællesskabet?

Tager du blot én dags pause fra 'FarmVille'-fællesskabet, sigter skyldfølelsen direkte efter dig.

Blandt dine andre Facebook-nyheder får du at vide, at dine manglende besøg har fået din gård til at forfalde. Dine planter visner, dine statuer bliver belagt med mos. Fællesskabet savner dig, for det er lettere, når I kan passe på hinandens gårde og luge ukrudt i ny og næ.

Til gengæld lokker 'FarmVille' med både gaver, penge og afgrøder, hvis du vender tilbage. Ingen kan jo være bekendt at afslå gaver.

Utopisk kapitalisme

Selve reglerne i spillet om at pløje, så og høste er skildret som en helt utopisk form for kapitalisme.

Der er hverken konkurrence, markedsmætning eller konjunkturer. Jo mere knofedt, du lægger i din gård, jo mere løn får du udbetalt. Akkurat som forsøgsrotter, der får mere mad, jo mere de løber i trædemøllen.

Det giver en falsk følelse af lykke og udvikling, som reelt gør dig afhængig af spillet med behov for større og større indtjening for at bevare følelsen.

Omvendt går dine afgrøder og din profit til grunde, hvis ikke du høster hyppigt nok. Akkurat som forsøgsrotter, der får stød for ikke at løbe hurtigt nok på trædemøllen.

Med pisk og gulerod sørger 'Farmville' for at holde dig bundet. Så meget, at computeren på arbejdspladsen, på skolen eller på biblioteket bliver et fixerum til at luge ud i ukrudtet.

Økonomisk udnyttelse

Den mekanik er som sådan ikke nyt inden for spilverdenen. Rollespil som 'World of Warcraft' og 'Diablo' har gjort det i årevis. Men når virkelige pengebeløb bliver en så stor del af kæden, som tilfældet er med 'FarmVille', grænser det til udnyttelse.

Du kan bruge syv dage på at bygge din produktion op, eller du kan smide 30 danske kroner og øjeblikkeligt få en mindre formue udbetalt. Lidt senere kan du gøre høstearbejdet nemmere med en mejetærsker til 20 kroner, eller du kan vise din fremgang frem for fællesskabet med en statue til 40 kroner.

Det lyder ikkeaf meget, men de mange bække små bliver hurtigt til et stort ocean. Og netop det bør stille 'FarmVille' i et skidt lys, for bør man profitere så uhæmmet på folks manglende selvkontrol?

'FarmVille' er kynisk, kapitalistisk og afstumpet spildesign.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden