0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

VisitDenmark i panik: Turisterne svigter

Håbløst og spild af penge. Eksperter kritiserer slingrende markedsføring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

SLINGREKURS. Visit Denmark har flere gange gennem de seneste år ændret deres slogan. (Arkivfoto)

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvad er særligt dansk? Spørgsmålet giver ofte anledning til kløe i nakken; tilsyneladende også i den nationale turismeorganisation, der er til for at brande kongeriget i udlandet.

Inden for de seneste år har Visit Denmark flere gange ændret det slogan, der skal lokke udenlandske turister og forretningsfolk til landet. ’Denmark. Enjoy!’ blev i 2009 til ’Denmark – Feel Free’. Senest har organisationen lanceret et nyt såkaldt brandløfte: ’Come and be part of it’, eller på dansk: ’Vær med og vær til’.

Men det første slogan, man som udlænding møder på Visit Denmarks hjemmeside, er ’ Denmark – an oasis in Europe!’. Det er en fejl, siger Visit Denmarks administrerende direktør, Jan Olsen:

»Det, tror jeg, er en reminiscens fra ingenting. Det er ikke en del af vores nye strategi, og det skal vi have ændret«.

Forvirringen smitter af
Ifølge en nyere lov skal al international turismemarkedsføring af Danmark koordineres af Visit Denmark. Samtidig skal Visit Denmarks brandingstrategi agere rettesnor for de mange erhvervsdrivende i turismesektoren. I turismetænketanken Tourism Intelligence Institute siger analysedirektør Tue Paarup, at forvirringen derfor smitter af på hele erhvervet.

»Visit Denmarks værktøjskasse til markedsføring bliver afvist på forhånd af branchen, fordi der alligevel kommer en ny om to år. Man optrykker ikke en ny brochure, fordi Visit Denmark har fået en ny idé – det har man slet ikke ressourcer til«, siger Tue Paarup.

LÆS ARTIKEL

I efteråret 2009 blev Visit Denmarks daværende direktør Dorte Kiilerich fyret, efter at en YouTube-reklamevideo med den frisindede danske kvinde ’Karen’ havde vakt international forargelse. På seks år har der været fem forskellige direktører, og ifølge Tue Paarup er det en del af forklaringen på slingrekursen:

»Hver eneste gang organisationen har fået en ny direktør, har han eller hun ønsket at sætte sit fingeraftryk på Danmark-brandet. Men det grundlæggende problem er, at Visit Denmark tror, man kan opnå salg gennem branding. Man burde i stedet sende organisationens 50 ansatte på Islands Brygge ud for at bearbejde de forskellige markeder, for det ville batte meget mere«, siger Tue Paarup.

Danmark fortsat uden for top 10

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu