Spiseby. Med tre restauranter i Michelinguider satser Aaarhus på flere madturister.
Foto: Coco194

Spiseby. Med tre restauranter i Michelinguider satser Aaarhus på flere madturister.

Ferie i Danmark

Aarhus satser på madturister efter uddeling af michelinstjerner

»Vi er overraskede over omfanget af internationale henvendelser«, siger turistdirektør.

Ferie i Danmark

For to uger siden skete det endelig. Den indflydelsesrige Michelin-guide uddelte stjerner til tre restauranter i Aarhus.

Siden da har mandskabet i den lokale turistorganisation, VisitAarhus, haft mere end usædvanlig travlt. Telefoner har kimet, mails er væltet ind.

»Vi er overraskede over omfanget af internationale henvendelser. Det havde vi ikke set komme«, siger Peer Heldgaard Kristensen, der er direktør i VisitAarhus.

Allerede dagen efter måtte organisationen rekvirere råd og vejledning fra kollegaerne i VisitDenmark og Wonderful Copenhagen, der i et par år nu har været vant til mange henvendelse i forbindelse med opmærksomheden omkring Noma og de andre verdensberømte steder i hovedstaden.

»Man kan godt blive lidt overvældet af succesen. Vi skal ikke kopiere, hvordan de har gjort det i København, men vil gerne høre vores netværk, hvordan de har ageret i det«, siger Peer Heldgaard Kristensen, der midt i travlheden først og fremmest glæder sig over, at Aarhus nu i højere grad kan trække kundegruppen af madglade turister til byen.

»Det er ekstremt vigtigt, at vi har fået fat i den målgruppe. Der er fem millioner af dem i Tyskland og en halv million i Norge. Det er en voksende gruppe. De bruger penge, når de spiser og bor på hotel, når de her«, siger Peer Heldgaard Kristensen.

Forbedret økonomi

At en stjerne i Michelinguiden ændrer ens kundemønster, kan Anita Klemensen fra Den Røde Cottage, der fik sin første stjerne i 2011, tale med om.

»Jeg glemmer aldrig den dag (da Den Røde Cottage fik sin stjerne, red.). Telefonen ringede i et væk, journalisterne kom rullende ind på gårdspladsen i biler«, husker kokken og indehaveren af restauranten nord for København.

»Det har betydet en masse for os økonomisk. Vi havde ikke rigtig nogen gæster fra udlandet før det. Nu taler vi engelsk med 50 procent af gæsterne i sommerhalvåret, mens det om vinteren er 15 til 20 procent, der kommer ude fra«, siger Anita Klemensen.

Hendes fornemmelse er, at når madturister, eller foodies som de også kaldes, kommer til København, vil de allerhelst gerne spise på enten Noma eller Geranium, der begge har to stjerner, eller et andet michelinsted inde i byen. Spiseoplevelse nummer to må gerne være mere afslappet og anderledes og så tager de 'på landet' og spiser på Den Røde Cottage.

Rigtig markedsføring

Den Røde Cottage markedsfører sig ikke med sin stjerne, men siger ja når madblade fra hele verden gerne vil besøge stedet og tage billeder og spise.

I Aarhus vælger man at satse på at invitere madjournalister og bloggere til byen for at spise på både michelinrestauranter såvel som spisestederne i vækstlaget lige under.

»Vi mener, at det er den rigtige måde at gøre det på. Bedre end at annoncere med en helsides annonce i Aftenposten i Norge. Hvis vi siger, at vi har nogle af verdens bedste restauranter er folk ligeglade, men hvis Michelinguiden, madmagasiner eller bloggere siger det, er det troværdigt«, siger Peer Heldgaard Kristensen.

Hvordan efterspørgslen på restaurantoplevelser i Aarhus ender med at være, må vise sige, når 2015 er overstået.

De tre restauranter i Aarhus, der blev beriget med stjerner er Restaurant Frederikshøj, Gastromé og Substans. Med dem kom antallet af Danmarks michelinrestauranter op på 18 med tilsammen 21 michelinstjerner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce