Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pilot-formand advarer mod nye regler: »Så bliver det farligere at flyve«

EU forbereder nye regler, der vil tillade, at piloter arbejder i flere timer.

Fly og lufthavne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Næste gang du som passager skal ud at flyve, skal du tænke dig godt om, advarer formanden for de danske piloter, Lars Bjørking.

For kommer EU’s luftfartssikkerhedsagentur, Easa, igennem med et nyt regelsæt for piloters arbejdstid, er Lars Bjørking ikke i tvivl om, hvad konsekvensen er.

»Så bliver det farligere at flyve, fordi risikoen for ulykker vil stige«, siger han.

Pres fra trængte fylselskaber Lars Bjørking og hans pilotkolleger i resten af Europa er fortørnede over, at Easa har valgt at ignorere anbefalinger fra tre uafhængige eksperter, som Easa selv havde udpeget til at sikre, at de nye arbejdstidsregler hviler på et videnskabeligt og sikkerhedsmæssigt forsvarligt fundament.

Piloterne beskylder Easa for at have bøjet sig for pres fra trængte flyselskaber, som ifølge piloterne nu mere tænker på at tjene penge end på at sikre flysikkerheden.



Som Politiken tidligere har beskrevet, arbejder piloter i dag i så mange timer og på så skæve tidspunkter af døgnet, at de ofte bliver så trætte, at de begynder at begå alvorlige og potentielt livsfarlige fejl.

Ignorerer anbefalinger
Da Easa skulle til at udarbejde nye regler for piloters arbejdstid, lyttede Easa til kritikken og bad derfor tre søvneksperter svare på en række spørgsmål, som skulle klarlægge, hvor meget piloter må arbejde, før det bliver sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.

Men efterfølgende har Easa på afgørende punkter valgt at se bort fra eksperternes indstillinger.

For eksempel anbefalede eksperterne uafhængigt af hinanden, at piloter højst må arbejde i 10 timer i træk, hvis der er tale om en natteflyvning. Eksperterne henviste til videnskabelige studier af virkningen af nattearbejde.



Alligevel lægger Easa i sit udspil op til, at piloterne som udgangspunkt kan arbejde i 11 timer om natten med mulighed for op til en times forlængelse i særlige tilfælde. I dag må piloter maksimalt arbejde 11 timer og 45 minutter om natten.

»Selv efter kort tid bliver piloter på natteflyvning trætte. Hvis de arbejder mere end 10 timer, øger det risikoen for, at de begår fejl, som kan føre til ulykker«, siger Mick Spencer, som er en af de tre eksperter, Easa havde bedt om anbefalinger. Han er uforstående over for Easa’s fremgangsmåde.



»Easa har ignoreret de fleste af anbefalingerne i min rapport. I særlig grad har Easa ikke anerkendt de problemer, der opstår ved flyvning om natten«, siger Mick Spencer.

Vi vil ikke gå på kompromis med flysikkerheden

Vil ikke gå på kompromis med sikkerheden

En talsperson for Easa, Savina Zakoula, ønsker ikke at svare på, hvorfor Easa ikke har fulgt anbefalingerne.

»Vi er i gang med en proces, og vi vil først senere på året fremlægge vores endelige forslag, som så skal forhandles af EU’s transportministre. Men vi vil ikke gå på kompromis med flysikkerheden«, siger hun.

LÆS OGSÅ Hvis ikke I vil gå på kompromis med flysikkerheden, hvorfor ignorerer I så anbefalinger fra de eksperter, I selv har bedt om at vurdere grænsen for, hvor meget piloter må arbejde?»Jeg kan kun gentage, at vi er i gang med en proces«, siger hun. FACEBOOK





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden