Foto: Mogens Flindt

Arlas pizzatopping er årets værste madbluff

Den palmeoliebaserede erstatningsost fik mere end halvdelen af stemmerne.

Mad

Det ligner grangiveligt revet ost, men Arla Karolines Køkkens 'Revet pizzatopping' har aldrig set skyggen af ost. I stedet er det lavet af mælk, palmeolie, kartoffelmel, osteløbe og farvestof.

Det huer tilsyneladende ikke danskerne. Med mere end 1.600 stemmer er Arlas oste-erstatningsprodukt helt ubesværet strøget ind på 1. pladsen i Årets Madbluff 2016.

På andenpladsen kom firmaet Graastens 'Sønderjyske Luksussalater Krabbesalat', der udmærkede sig ved primært at indeholde imiteret krabbe lavet af fiskerester, aroma og farvestof. Tredjepladsen gik til Coop's røgede hamburgerryg, der bruger røgaroma i fremstillingen.

Det er fake

Førstepladsen undrer ikke Rasmus Bredahl, der som dommer udvalgte de fem nominerede.

»Jeg tror, at pizzatoppingen fra Arla vandt, fordi mange ikke har tænkt over, at det ikke er rigtig ost«, siger Bredahl, der er kok og ekspert i neurogastronomi, læren om hvordan vores hjerner opfatter mad.

»De færreste forbrugere nærstuderer ingredienser i en travl indkøbssituation, og slet ikke på ost. Når vi som forbrugere opdager, at det er fake, bliver vi sure og føler os snydt. Vi forundres over, at Arla bruger så meget energi på at vildlede og manipulere i stedet for at producere ordentlig kvalitet«.

Pizzatopping koster betydelig mindre end regulær pizzaost og er en storsælger for Arla.

»Det er en af den slags konkurrencer, man helst ikke vil vinde«, siger marketingchef Luise Juel Rasmussen, Arla.

»Og det er ærgerligt, for vi er ikke ude på at vildlede, vi vil helst vejlede. Men vi hilser debatten velkommen (...) jeg er  glad for, hvis det her kan være med til at gøre folk lidt mere bevidste om, at det her ikke er en rigtig ost. For det er det, der er problemet, at folk tror, at det er en rigtig ost, selv om vi kalder det pizzatopping på linje med alle de andre lignende produkter, der er på markedet, og som er deklareret juridisk korrekt«, siger hun.

Det er en af den slags konkurrencer, man helst ikke vil vinde

Men I kunne jo selv gøre folk bevidste om, at det ikke er en rigtig ost, ved hjælp af jeres emballage og skiltning?

»Ja, men vi må jo samtidig erkende, at der er et kæmpe marked for det her. De her pizzatoppings udgør en fjerdedel af markedet for pizzaoste, revet oste og toppings. Det er jo grunden til, at vi har det i vores portefølje. Der er en kæmpe forbrugerskare, der vælger mere med pengepungen frem for at vende emballagen om og sammenligne de forskellige produkter på hylderne«.

35 pct. tror det er ost

Forbrugerrådet har tidligere haft riven ude efter Arlas pizzatopping, og har klare indicer på, at den er vildledende.

»Vi har faktisk spurgt forbrugerne i en ret stor undersøgelse blandt mere end 1.000 mennesker, hvordan de oplever produktet, og hvad de tror, det er. Her regnede 35 procent af de adspurgte med, at det var ost«, siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

»Og det er ikke så mærkeligt, for det er et produkt, der spiller på den måde, vi oplever og afkoder det som ost. Det ligner ost, det står sammen med osten, det har en konsistens som ost, det føles igennem posen som ost, det kalder sig 'revet' pizzatopping og spiller dermed på, at der er revet ost på pizza. Karolines Køkken anses af mange som et kvalitetsstempel, og noget, der rækker tilbage til dengang, far var dreng. Så produktet spiller bevidst på mange tangenter«, siger hun.

»Det er fint, at produktet findes, hvis der er nogle, der gerne vil købe det. Men så må Arla lave et produkt, der ikke imiterer ost, og markedsføre det under et navn, der gør det tydeligt, at det ikke er ost«.

Hvad skulle det så hedde? 'Palmeoliebaseret osteerstatning'?

»Haha. Nej, det går ikke, for man må slet ikke bruge ordet ’ost’ i navnet. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan de skal gøre det. Det er op til dem at finde en måde, der ikke vildleder«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce