0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

17-årig direktør: »Jeg blev set som en taber, fordi jeg startede min egen virksomhed«

Oluf Nielsen trodsede modstanden og startede sin egen it-virksomhed, der i dag har tolv ansatte.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Opsang. Uddannelsesystemet har spillet fallit, når det vil gøre alle til lønmodtagere, mener Oluf Nielsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vi har udviklet et sygt uddannelsessystem, som modarbejder iværksættere. Det provokerer mig virkelig, at man ses som en taber, fordi man dropper ud og starter en virksomhed. Der er mange unge, der burde starte deres egen virksomhed i stedet for at jagte eksamensbeviser. Men systemerne spænder ben. Tit tænker jeg: Er det overhovedet tilladt at starte sin egen virksomhed i det her land?«.

LÆS OGSÅ

Angrebet kommer fra direktøren af Preadly, den 17-årige Oluf Nielsen.

I efteråret gik han ud af 2.g. på gymnasiet og har nu 12 ansatte i sin virksomhed i indre København, der sælger en app, der samler blogs for brugere.

Han kritiserer uddannelsessystemet for at gøre unge passive og uopfindsomme, fordi alle tvinges til at følge den samme vej i uddannelsessystemet.

Men du har jo formået at starte din egen virksomhed – hvad er så problemet?

»Jeg er undtagelsen. Jeg kender flere unge, som gerne ville tage samme spring, men holder sig tilbage, fordi uddannelsessystemet er strikket alt for rigidt sammen. Det første, der skete, da jeg droppede ud, var, at jeg fik et brev fra kommunens uddannelsesvejledning om, at jeg skulle tilmelde mig en ny ungdomsuddannelse. De så mig som et problem, en taber, der skulle reddes, og spurgte slet ikke, hvad det her iværksætteri gik ud på«.

Men det er vel uddannelsessystemets opgave at sørge for, at alle unge får en ungdomsuddannelse?

»Det var provokerende. De havde slet ikke blik for, at jeg faktisk er i gang med at skabe en virksomhed. For alt i verden, skulle jeg bare holde ud resten af gymnasietiden. Vores system har simpelthen spillet fallit, når de kun opdrager unge til at følge normerne. Den ensretning får vi altså ikke noget ud af«.

Men Oluf, der er vel også en grund til, at vi skal tage en uddannelse?