Debatindlæg afKim Fupz Aakeson

Forfatter

To forlæggere har fået en fiks idé: Nogle forfattere mangler penge, så vi tager dem da bare fra nogle andre.

Kim Fupz Aakeson: Jeg har ikke snydt nogen, og min løn er ikke en fællespulje, man kan hæve fra

Lyt til artiklen

Litteraturen har det ikke nemt. Noget litteratur har det direkte svært, og det samme gælder selvsagt de forfattere og illustratorer, der bakser med den. Det har Jensen & Dalgaard et forslag til at løse i deres Kronik i Politiken 16. september: Vi tager da bare penge fra nogle forfattere og giver dem til nogle andre forfattere, ikke sandt? Vupti.

Jeg får mange bibliotekspenge, lad det være sagt med det samme. Det gør jeg, fordi jeg har skrevet mange bøger, jeg har omkring 200 titler på samvittigheden (der er mange tynde imellem), men jeg er ikke kommet sovende til dem, jeg har ikke snydt nogen på vejen derhen eller vundet dem i lotteriet. Jeg har været flittig, jeg har arbejdet for dem og på dem, jeg har forfulgt mine ideer, og det er lykkedes mig at få dem udgivet, vel fordi de har en rimelig kvalitet. Det er så bøger, som staten indkøber og sørger for, at man kan låne ganske gratis i stedet for at købe dem selv. Jeg tænker, at det offentlige har købt mange, fordi der er en eller anden form for efterspørgsel derude.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her