Foto: Cecilie Rolvung

Rædsel og ødelæggelse, ondskab og brændende skove, smeltende isbjerge, oversvømmede byer, flygtningestrømme. Det er 2024, skriver forfatteren Thomas Boberg i sin nytårstale.

Vi er nødt til at insistere på, at der er håb for menneskeheden. Jeg ved ikke, hvad det vil sige. Men jeg er nødt til at holde fast i denne floskel

Foto: Cecilie Rolvung
Lyt til artiklen

Jeg standser op i køkkenet, mit blik svæver ud ad vinduet, ud i haven. Jeg står sådan i et stivnet øjeblik. Inde i mig er tiden gået i stå. Så rykkes jeg ud af denne tilstand, overvejer det næste skridt her i køkkenet.

Vi lever i flere tider. Der er den indre tid og det, jeg kalder den ydre tid, skønt de jo hænger sammen, for hvad er tid egentlig? Den ydre tid, verdens tid, den synes at være taget til i fart. Det er umuligt at følge med. Tidligere langtidsholdbare ideer skrælles ned til meningsløse sætninger; hvordan den ene vanvittige begivenhed afløses af den næste.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her