Det var med tårer i øjnene og nervøse hænder, jeg så dokumentaren på TV 2 ’Ingen kære kommune’.
Jeg blev ramt af en smertefuld genkendelighed. Ordene, billederne, videoerne – jeg genkender dem, for det er mig. Jeg selv er opvokset i et hjem ikke langt fra den virkelighed, der bliver skildret i dokumentaren. En hverdag med uforudsigelighed og manglende struktur. Jeg måtte selv stå for sengetider og for at komme i skole. Jeg måtte selv huske, at der var luciaoptog, og få hjælp af min lærer til at få vasket kjolen. Jeg måtte selv som 11-årig opsøge psykologhjælp efter min fars død. En på mange måder uforståelig tilværelse at vokse op i – for andre. For mig var det hverdag, ligesom det i dag er for 109.000 danske børn, der lever i en familie præget af alkoholmisbrug. Eller de mange børn, som har forældre med stofmisbrug.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.