Debatindlæg afBritt Tippins

Forfatter og stifter af forfatterskolen Writers Academy

Seksuel chikane er ikke den eneste gift i forlagsbranchen. Også psykisk chikane og magtmisbrug trives i et miljø, hvor ledelse ofte er noget, man lærer ved at kopiere dem, der gik forud.

Forfatter: Tårerne faldt i skjul på personaletoilettet, mens jeg forsøgte at forstå, hvorfor min chef på et større dansk forlag ville isolere mig fra mine kollegaer

Lyt til artiklen

I godt og vel halvandet år i slutningen af 00’erne brugte jeg en del af min arbejdstid på et større forlag med at græde på personaletoilettet. Selvfølgelig ikke i timevis, men ofte nok til, at det blev en fast del af arbejdsdagen. Jeg skulle have et sted at få afløb for den afmagt, smerte og ydmygelse, jeg følte ved at blive chikaneret af min nærmeste chef.

Man skal nok have været på langfart uden internetforbindelse i de seneste to uger, hvis man ikke har læst og hørt indlæggene om seksuel chikane og #MeToo-episoder i forlagsbranchen. Som kvinde med en del år i branchen har jeg også oplevet lignende krænkelser, men det er en anden form for undertrykkelse, jeg gerne vil rette opmærksomheden mod her. En, der sjældent får samme plads i debatten, men som kan være lige så skadelig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her