Debatindlæg afSimon Meyer Off

Lægestuderende og kandidat til Region Syddanmark

Stress og travlhed på sygehusene fører til frygt for at tage for hurtige beslutninger, der kan ende fatalt for patienterne. Og det tapper personalet for kræfter.

Kommende læge: Under totalt pres skal jeg svare på, om det bare en børnesygdom, eller det er livstruende meningitis

Lyt til artiklenLæst op af Simon Meyer Off
05:28

Jeg er bange for at slå nogen ihjel. Sådan hører jeg ofte mine medstuderende og yngre læger i vennekredsen sige. Frygten for at overse en kritisk diagnose eller begå en uoprettelig fejl fylder i hverdagen, når tiden er knap, og antallet af patienter tårner sig op. I stedet for at møde patienter med ro og nærvær, bliver samtaler ofte reduceret til forhastede spørgsmål og hurtige notater i journalen.

Jeg har selv oplevet, hvordan stress og travlhed på afdelingerne fører til et konstant pres for at nå det hele. Paradoksalt nok er netop de få minutter med patienten altafgørende for en korrekt og sikker behandling. Når læger får tid til at lytte, stille opklarende spørgsmål og diskutere behandlingsmuligheder, reducerer man risikoen for misforståelser, forkerte diagnoser og alvorlige fejl. Selv om intentionen er at spare på de knappe kroner og ører, bliver travlheden ofte dyrere på sigt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her