Debatindlæg afChristine Ivanov

Forfatter

I mødet med et menneske, som er udsat for vold, skal fagpersoner have adgang til en national handleplan, der fungerer.

Vold mod kvinder har et vanvittigt samfundstab

Lyt til artiklen

I over 20 år levede jeg i et voldeligt ægteskab. Som ung forelskede jeg mig og forsvandt forsvarsløst ind i en verden af magt og kontrol. Forholdet tog fart. Jeg forstod ikke, hvad der skete, og jeg troede, at volden var min egen skyld. Hen over en sommer mistede jeg mig selv, mit netværk, min frihed og dermed mine muligheder. Og da det langt om længe gik op for mig, havde jeg slet ikke de ressourcer, der skulle til for at forlade relationen – for så havde jeg gjort det.

At blive udsat for vold er aldrig ens egen skyld. Forholdet nedbrød mit selvværd, min selvtillid og min selvstændighed, mens frygten for at blive slået ihjel af den, jeg elskede, gjorde det umuligt på egen hånd at bryde bæredygtigt fri af volden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her