I stedet for at forbyde anonym æg- og sæddonation burde man sikre, at forældre åbent fortæller deres børn, hvordan de blev til. Den åbenhed er afgørende, hvis man vil undgå den rodløshed, mange donorbørn siger, de kæmper med.

Min far begyndte at græde midt i Disney Sjov, da jeg var 10 år. Hans åbenhed om mit ophav betød alverden

Lyt til artiklen

En fredag aften for 16 år siden sad min tvillingesøster og jeg – dengang var vi 10 år – i sofaen sammen med vores far og så ’Disney Sjov’. Vores mor var ude at rejse, så vores far havde givet os lov til at spise aftensmad i stuen foran fjernsynet. Lige pludselig, der midt i vores helt særlige fredagshygge, begyndte han at græde.

Han skruede ned for fjernsynet og fortalte os, at han havde noget, han gerne ville tale med os om. Den aften fik min søster og jeg at vide, at vi var donorbørn. Vores far er ikke vores biologiske far. Halvdelen af det genetiske materiale, vi er lavet af, kommer fra en anonym donor.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her