Debatindlæg afSøren Green

Filminstruktør

Det er helt legitimt at læse filmen kritisk. Men når man bygger en analyse på scener, der ikke findes, eller på motiver, der tillægges en betydning, de ikke har i filmen, bliver kritikken mere et spejl af kritikerens egne forhåbninger og skuffelser.

Instruktør svarer igen: ’Glasskår’ fordømmer ikke analt begær

Lyt til artiklen

Jeg hilser det velkommen, når folk tager queerfortællinger alvorligt og engagerer sig seriøst i filmens tematikker.

I Kroniken ’Bøssers rectum er mere rummeligt, end man får indtryk af i to nye danske homofilm’ forsøger Anton Juul at sige noget om, hvordan homoseksuel seksualitet – særligt analsex uden for kærlighedsrelationer – bliver fremstillet i filmene ’Glasskår’ og ’Sauna’ og bruger dem til en bredere kulturkritisk refleksion. Det er godt og nødvendigt, at queerfortællinger bliver taget alvorligt og læst med skarphed – som er tilfældet i Kroniken – og jeg sætter pris på, at ’Glasskår’, som jeg har instrueret, indgår i en sådan samtale.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her