Debatindlæg afCiwan Kucukyildiz

Dansk-kurdisk gymnasieelev

Du har fået dansk statsborgerskab og gratis uddannelse. Og hvad gør du? Hænger ud i centeret dag ud og dag ind.

Dansk kurder: Bror, du har fået alt det, dine forældre aldrig selv turde drømme om. Nu er det tid til at være det menneske, de håbede, du ville blive

Lyt til artiklen

Det er aften. Jeg sidder på mit værelse med Haidar Ansaris nye bog i hånden og læser hans velskrevne digte. Min lillesøster kommer farende ind, hun vil gerne en tur forbi den lokale slikbutik. Jeg forbarmer mig, og klokken 18.32 sidder vi i min slidte Hyundai i20. Jeg træder langsomt på gaspedalen, løfter koblingen og triller afsted, mens min søster sætter spansk musik på – DYSTINCT x MORAD.

Klokken er 18.37, og vi er ankommet. Vi bevæger os langsomt gennem indkøbscentret. Jeg møder nogle gamle barndomsvenner, jeg plejede at hænge ud med, men som jeg ikke har set længe. Syv brune fyre med fuldskæg, klædt i sort fra top til tå. Jeg hilser kort. Samtalen rækker ikke til abstrakt dialog, men dog til enkelte høflighedsfraser: »As-salamu alaykum– alt vel, fætter?« (arabisk for ’fred være med dig’).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her