Debatindlæg afLisa Duus Nielsen

På de sociale medier har vi forældre til særlige børn opbygget et fællesskab, hvor vi følger og støtter hinandens liv. Men kommunen kigger med på jagt efter detaljer, der kan bruges til at fjerne hjælpen til os.

Mor til dreng med autisme: En glad SoMe-opdatering om et sportsstævne eller en tur i trampolinpark kan ødelægge en hel familie som vores

Lyt til artiklen

Jeg har et barn, der er autist. Og ja! Det koster samfundet mange penge. Og ja! Det er jeg absolut ikke stolt over.

Det koster penge, fordi han går på specialskole, og fordi jeg går hjemme, når han gør. En opgave, jeg får udbetalt tabt arbejdsfortjeneste for. En løn, der ikke er til forhandling. Et beløb, der på ingen måder matcher den indkomst, jeg som akademiker og tidligere selvstændig ville kunne tjene. Men her findes ingen MUS-samtaler eller lønforhandlinger – og faktisk skal jeg ifølge kommunen og samfundet bare føle mig taknemmelig. Men hey – det her var faktisk aldrig på listen over karrieredrømme, da jeg i folkeskolen diskuterede mine fremtidige muligheder med min studievejleder.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her