Debatindlæg afFrederik Polack von Sperling

Organisationskonsulent

Forældre skal være mere nærværende, lyder det igen og igen. Mon ikke børnene efterhånden har mere brug for det stik modsatte: Et frit rum, hvor de kan lege uden konstant at blive invaderet af voksne.

På legepladsen kravlede jeg op i stativet ligesom de andre forældre. Det har jeg fortrudt lige siden

Lyt til artiklen

Det er ædelt, når Danica Pension slår på tromme for skærmfri legepladser for at gøre forældrene mere nærværende (Pol 23.08). Men det kan hurtigt give bagslag. Vi har faktisk mere brug for det omvendte, nemlig legepladser, hvor børn er børn. Steder, hvor børn får fred til at undersøge ting sammen, opfinde lege, udforske, samtale og udvikle deres fællesskab. Det giver rigere børneliv og et mere trygt voksenliv senere hen.

Da jeg selv blev opdraget i 70’ernes og 80’erne, var der ikke noget, som hed angst, skolevægring eller mistrivsel. Set i bakspejlet havde jeg nok en hel del angst og perioder, hvor jeg mildest talt ikke havde lyst til at komme i skole. Men dengang var der kun én vej om morgenen, og det var afsted. »Farvel, vi ses klokken 17, når jeg kommer hjem fra arbejde«, og så blev der ikke talt mere om humør, svære følelser og skrækkelige oplevelser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her