Debatindlæg afDitte Specht

Projektleder

Jeg ved, hvad det vil sige skamfuldt at dække over, at man vokser op i fattigdom. Men vi må insistere på, at bekymringer om penge ingen plads har i et godt børneliv.

Jeg ved, hvad det vil sige at få ondt i maven over en fødselsdagsinvitation, fordi der ikke er råd til en gave

Lyt til artiklen

I Danmark har vi det godt. Andelen af danskere, der er en del af middelklassen, er vokset. Det er positivt, men vi må ikke blive blinde for det mindretal, der ikke er en del af festen. I kølvandet på den nye kontanthjælpsreform vokser antallet af stemmer, der taler fattige børns sag. Det glæder mig – men jeg frygter også, at diskussionen bliver for teoretisk. En diskussion om noget, der foregår langt fra den almene danskers hverdag. Forstår vi egentlig, hvad fattigdom betyder for et barns hverdag, selvværd og muligheder? Det har givet mig lyst til at dele min historie– ikke som fagekspert eller politiker, men som én, der har mærket fattigdommen tæt på.

For vi har både brug for at tage et ansvar i middelklassen for at se dem, der ellers er usynlige, og så må vi insistere på strukturelle ændringer, der forhindrer børnefattigdom.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her