Debatindlæg afJonas Vennike Ditlevsen

Psykolog

Noget af det mest voldelige, jeg har været med til som fagperson, er at dømme andre menneskers personlighed som ’forstyrret’.

Psykolog: Hendes udtalelse i løbet af udsendelsen får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig

Lyt til artiklen

I to år var jeg ansat i psykiatrien til at udrede for og behandle det, som psykiatrien kalder ’personlighedsforstyrrelser’. Problemet var imidlertid, at jeg i løbet af to års ansættelse aldrig fandt nogen, hvis personlighed virkede forstyrret.

Jeg fandt mange traumatiserede, svigtede, frustrerede og udsatte personer, som havde forskellige typer reaktionsmønstre og overlevelsesstrategier på baggrund af deres livserfaringer. Men jeg fandt ingen, som jeg følte, at jeg kunne tillade mig at dømme som forstyrrede i deres personlighed. Derfor fortryder jeg også, at jeg nogensinde har brugt de betegnelser som led i min faggerning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her