Debatindlæg afTine Fischer

Adm. dir. Filminstituttet

Vi har alle bidraget til at gøre CPH:DOX til en dokumentarfilmfestival i verdensklasse.

Tidligere leder af CPH:DOX svarer igen: Jeg er ked af og ærligt også oprigtigt indigneret over at skulle forsvare min position

Lyt til artiklen

En succes skabes sjældent af et enkelt menneske alene. Sådan er det for de fleste organisationer og virksomheder, og sådan er det på alle måder for en festival som CPH:DOX. Igennem 23 år er festivalen bygget op fra bunden af hundredvis af dedikerede medarbejdere – og ikke mindst frivillige. Det er et kollektivt projekt, som jeg har været så uendelig heldig at få lov til at stå i spidsen for og drive frem fra det allerførste år, og det er med den største stolthed, at jeg i dag kan se, hvordan festivalen vokser hvert år og på vildeste vis står som en af verdens vigtigste dokumentarfilmfestivaler.

Den korte version af historien er, at jeg har stået centralt i at bygge CPH:DOX op fra dag ét, tilbage i 2002, og at jeg har ledet festivalen, indtil jeg forlod den i 2021 for at blive rektor på Den Danske Filmskole. Det er på den baggrund, jeg betragter mig som én af grundlæggerne af festivalen – sammen med den daværende Natsværmerfond. De to kronikører (Pol 07.02) arbejdede i denne fond og spurgte mig i 2002, om jeg ville være med til at starte en dokumentarfilmfestival. Kronologien er indiskutabel, initiativet var deres. Jeg har aldrig påstået andet, så hvad handler diskussionen om?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her