Forleden overhørte jeg en ordveksling i skolens kantine. Hun: »Hvor er jeg stolt over mig selv. Jeg har overhovedet ikke drukket i weekenden«. Han: »Det næste bliver vel, at du går i kloster?«. En af de muntre bemærkninger – der falder rigtig mange af – som de fleste af os ikke kan lade være med at trække på smilebåndet over. Vi kan også bevæge os over i den knap så muntre afdeling, der handler om en studerende, en helt almindelig ung fyr, der - i perioder - har et ukontrolleret hverdagsforbrug af alkohol.
Forældrene er henholdsvis gymnasielærer og folkeskolelærer: »Det begyndte, allerede da jeg var 13-14 år. Jeg gik sammen med de forkerte. Det er klart, når man først synes, det er normalt at drikke sig fuld hele tiden og ryge hash, så sejler man bare rundt. I dag kontrollerer jeg det meget bedre. Men jeg pjækker stadigvæk for meget. Og så tager vi nogle ture, som kører i en uge eller mere. Selvfølgelig sover vi. Men vi ryger og er fulde det meste af tiden«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.