Debatindlæg afJan Andreasen

Hvad vil I gøre ved jeres børns vilde drukkultur, eliteforældre?

Lyt til artiklen

Forleden overhørte jeg en ordveksling i skolens kantine. Hun: »Hvor er jeg stolt over mig selv. Jeg har overhovedet ikke drukket i weekenden«. Han: »Det næste bliver vel, at du går i kloster?«. En af de muntre bemærkninger – der falder rigtig mange af – som de fleste af os ikke kan lade være med at trække på smilebåndet over. Vi kan også bevæge os over i den knap så muntre afdeling, der handler om en studerende, en helt almindelig ung fyr, der - i perioder - har et ukontrolleret hverdagsforbrug af alkohol.

Forældrene er henholdsvis gymnasielærer og folkeskolelærer: »Det begyndte, allerede da jeg var 13-14 år. Jeg gik sammen med de forkerte. Det er klart, når man først synes, det er normalt at drikke sig fuld hele tiden og ryge hash, så sejler man bare rundt. I dag kontrollerer jeg det meget bedre. Men jeg pjækker stadigvæk for meget. Og så tager vi nogle ture, som kører i en uge eller mere. Selvfølgelig sover vi. Men vi ryger og er fulde det meste af tiden«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her