Det er så godt som sikkert, at Frank Jensen igen bliver overborgmester efter kommunalvalget. I København har de røde partier flertallet og står det til de københavnske vælgere, skulle en stærk venstrefløj styre byen alene. Men den historiske realitet i København er, at Socialdemokraterne tager magten og forvalter den til højre og venstre. Sådan vil det også blive de næste fire år – med mindre venstrefløjen i København mander sig op og laver en politisk konstitueringsaftale, der forpligter på et stærkt rødt samarbejde. I SF er vi klar! Men er Socialdemokraterne og Enhedslisten det også?
Jeg er glad for det politiske samarbejde, som vi i SF har med Socialdemokraterne og Enhedslisten på Rådhuset. Det skal der ikke være nogen tvivl om. Vi stemmer ofte sammen i Borgerrepræsentationen, og vi er i SF med i de store politiske budgetaftaler. Men jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv: Får venstrefløjen nok ud af sit flertal – ville vi, med et mere målrettet og forpligtende samarbejde kunne sætte en mere markant, ny retning for den lokale velfærd? Jeg tror det.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.