Debatindlæg af

Anders Børsmose

Ninna Thomsenleder af SF i København

SF-borgmester: København skal styres af det røde flertal

Lyt til artiklen

Det er så godt som sikkert, at Frank Jensen igen bliver overborgmester efter kommunalvalget. I København har de røde partier flertallet og står det til de københavnske vælgere, skulle en stærk venstrefløj styre byen alene. Men den historiske realitet i København er, at Socialdemokraterne tager magten og forvalter den til højre og venstre. Sådan vil det også blive de næste fire år – med mindre venstrefløjen i København mander sig op og laver en politisk konstitueringsaftale, der forpligter på et stærkt rødt samarbejde. I SF er vi klar! Men er Socialdemokraterne og Enhedslisten det også?

Jeg er glad for det politiske samarbejde, som vi i SF har med Socialdemokraterne og Enhedslisten på Rådhuset. Det skal der ikke være nogen tvivl om. Vi stemmer ofte sammen i Borgerrepræsentationen, og vi er i SF med i de store politiske budgetaftaler. Men jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv: Får venstrefløjen nok ud af sit flertal – ville vi, med et mere målrettet og forpligtende samarbejde kunne sætte en mere markant, ny retning for den lokale velfærd? Jeg tror det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her