0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvorfor læsper (næsten) alle på P1 og Radio24syv?

Den aktuelle læspemode er på kort tid blevet meget udbredt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JONATHAN BJERG MØLLER (arkiv)
Foto: JONATHAN BJERG MØLLER (arkiv)

Radiomode. Den aktuelle læspemode er på kort tid blevet meget udbredt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hen over foråret er flere og flere radioværter, nyhedsoplæsere, eksperter, fagfolk, kommentatorer og debattører begyndt at gøre tungen lidt tyk og slap, hvilket ændrer hele udtalen, og de sætter luft på s’erne og opbløder t’erne.

Efter Folkemødet i juni er det gået helt grassat, i hvert fald på P1 og på Radio24syv. Selv de garvede folk på Orientering gør det.

Jeg troede først, at det var min radio, det var galt med, dernæst, at det var lydteknikken på radiostationerne, fordi f.eks. radioværten indleder med at tale, som hun/han plejer at gøre, for senere at læspe for så atter at tale som førhen.

Men det er hverken apparater eller teknik, det er galt med.

Hør retoriker Thea Sejr og cand. mag. i audiologopædi Sara Gryholdt Rasmussen knirke og fortælle om, hvor knirket kommer fra. Kilde: politiken.tv

Det er radiofolket, blandt andre, som er begyndt at tale anderledes. Mange af de højtuddannede fagfolk, som optræder i radioprogrammerne, går også ind og ud af en læspende udtale.

Jeg undrer mig over, at besværliggørelse af udtalen, som i udgangspunktet leder tanken hen på en 5-6-årig, der har tabt sine mælketænder, kan gå hen og blive en trend.

En nyhedsoplæser på Radio24syv læsper mere og mere for hver dag, der går, og havde forleden stort besvær med at få sagt: »... at der sandsynligvis er tale om prorussiske separatister i Donetsk ...«. Havde hun talt, som hun gjorde for 2-3 måneder siden, havde hun ikke behøvet kløjes i den sætning.

For et par år siden var det mode blandt veluddannede kvinder i 30-40-års alderen at stemme s til st eller z og t til ts eller tz og tale med kælen stemme, men den mode er da heldigvis næsten ophørt.

Den aktuelle læspemode er på kort tid blevet meget udbredt, så jeg frygter, at den bliver langvarig. Øret fanger lynhurtigt, at folk ikke er ægte i udtrykket.

Når man kan høre, at folk laver deres stemme om eller ændrer udtale, gør det lytningen meget anstrengende, og budskabet forstyrres.

Der er dygtige folk ved mikrofonerne, som har læspet lidt hele tiden pga. tandstilling eller andet, og det er således ikke dem, mit indlæg handler om.

Det er de mange, som har ændret deres udtale inden for de seneste uger/måneder.

Er der andre end mig, der undrer sig over den nye læspemode?

Hvad siger I selv til det: radioværter, nyhedsoplæsere, eksperter, veluddannede fagfolk, kommentatorer og debattører?