Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Roald Als (arkiv)

Tegning: Roald Als (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Journalist i debatindlæg: Kultureliten og teatrene skal droppe bekymringerne - amatøranmeldere er en god idé

Nytænkende teaterkritik – såsom anmeldelser i nye formater på sociale platforme – er nødvendigt, hvis man fortsat skal trække folk i teatret.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange teatre slår syv kors for sig ved tanken om, at rutinerede teaterkritikere taber terræn til fordel for nye anmeldertyper. Kultureliten synes ligeledes dybt bekymret ved tanken om, at ukyndige, ukvalificerede meningsmaskiner maser sig ned i premieresæderne foran 300 års teatertradition.

Men masser af nytænkende teaterkritik er på vej. Den bliver decentral, spraglet, nogle gange diffus i formen, og ja, noget af den vil være flygtig, inkompetent og overfladisk. Men substansen vil overleve og blive beriget. Det kræver blot teatrenes indsats.

Anmeldelser i nye formater på sociale platforme er nødvendige, hvis man fortsat skal trække folk i teatret. De kan endda blive en stor gevinst – også på indholdssiden.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har i hele 2017 fornøjelsen at være en del af pilotprojektet Gentænk Teateranmeldelsen i samarbejde med Aarhus Teater, Have Kommunikation og Europæisk Kulturby 2017. 8 teateranmeldere, langt de fleste amatører, kaster sig i hele 2017 villigt ud i eksperimenter med form, format, vittige vinklinger og alternativ alvor på en stor del af Aarhus Teaters repertoire. Og anmelderne får flere læsere, lyttere og seere, jo flere formater de har i spil.

Ingen andre ser ud til at påtage sig opgaven at kvalificere denne nye gråzone af teaterinteresserede, så de er klædt bedst muligt på til at sikre teatrene moderne med- og modspil på flest mulige parametre. På teatrene kunne følgende være løsningen: Byd amatørerne indenfor, som I gør med de rigtige anmeldere, giv dem lov at bruge smartphone under forestillingerne, og tilbyd nykritikerne lynkurser i elementære teaterbegreber.

Mange nye formater er håndterbare og eminente til at skabe en ny interesse og debat om dansk scenekunst

Der er masser af gode grunde til, at teatrene skal tænke nyt. Mobilen er blevet nyhedskanal nummer 1, og i løbet af de næste 3-4 år vil vi få nyhedsstrømme, vi endnu ikke kan forestille os. Nye formater popper op dagligt.

En af vores anmeldere sendte f.eks. direkte via den anonymiserede app Jodel, så alle i en radius af 10 km fra teatret kunne følge med. En anden brugte udelukkende emojis på Instagram. En tredje hev en selfiestang og sin mand med op i sengen kun iført undertøj for at afspejle forestillingens afklædthed, imens de diskuterede showets indre kvaliteter. Indholdsmæssigt langt mere end lummer clickbait. Og det fanger brugerne ind.

Mange nye formater er håndterbare og eminente til at skabe en ny interesse og debat om dansk scenekunst ude på de sociale mediers foranderlige markedsplads. Derude, splittet op i fragmenter, vil teaterkritikken boltre sig og blomstre for fremtiden.

Placeringen af debatten om teatrets kvalitet og rolle i samtid og samfund befinder sig midt i sit livs største flytterod. 97 pct. af de teaterinteresserede unge søger oplysninger på de sociale medier, viser en undersøgelse foretaget for Aarhus Teater.

Debatten om teatrets fremtid vil ikke mere være forbeholdt morgenavisernes læsere eller DR’s og Radio24syvs lyttere. Smartphones og nye platforme øger chancen for at nå præcise aldersgrupper, segmenter eller særlige regionale områder. Det er teatrenes ansvar at sikre den udvikling.

Dansk kulturlivs historiske elite af meningsmagere taber indflydelse, i takt med at medierne mister økonomisk handlekraft. Det er tydeligt, at teatrene fortsat i høj grad sætter deres lid til den faste skare af rutinerede anmeldere, som kender stoffet helt ned i det historiske fundament. Fuldt forståeligt.

Men fremtidens smagsdommere står klar i kulissen til at rive premieretæppet væk under jer. Derfor er det på tide at revidere gæstelisterne til premiererne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden