0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sara Skaarup: Derfor er det godt, hvis din nye kæreste har haft kærester og sexpartnere før dig

Øvelse gør mester, også i sex og kærlighed. I stedet for at dømme hinanden for et stort antal partnere kunne vi med fordel se det som tiltrængt træning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

Tegning: Phillip Ytournel

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Hvor mange fyre kan en pige tillade sig at være sammen med i løbet af et ophold her på højskolen«, spurgte jeg for ikke så længe siden, da jeg besøgte en højskole i det sydlige Danmark. Mit ærinde var at holde oplæg om kærlighed og seksualitet, og det at tale om moralkodekser er fast del af oplægget.

»En eller to«, lød det fra salen. Svaret kom fra en ung kvinde. Faktisk havde eleverne en logbog, kom det frem, hvor de nøje skrev ned, hvem der var sammen med hvem. Hvem kyssede til festen, hvem blev kærester, hvem sov sammen. Det var tradition. Og jeg kunne forstå, at det bestemt ikke var en bog, de unge kvinder havde lyst at figurere hyppigt i. Selv om et par af de tilstedeværende unge gik i rette med den fremsatte normering, var der flere af begge køn, der støttede op om vurderingen: Hvis hun ikke ville stemples som billig, var to partnere grænsen for, hvad en kvindelige højskoleelev kunne tillade sig i løbet af et halvt år.

Tendensen, jeg ellers havde håbet var forduftet, lever stadig: En stor del af unge kvinder er – stadigvæk – meget forsigtige med, hvem de er sammen med af hensyn til deres rygte. Det er ikke altid primært, hvad hun har selv lyst til, men hvad andre mennesker måtte tænke om (antallet af) dem, hun kærester rundt med, der afgør sagen: Hellere holde igen end at blive slutshamet af skolekammeraterne – altså hængt ud for at være billig og dermed både stigmatiseret og mindre interessant.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts