Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Roald Als/Politiken-Tegning
Foto: Roald Als/Politiken-Tegning

Arkivtegning: Roald Als

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Syrisk flygtning: Tilhængere af Assad-regimet tager pladsen fra de flygtninge, der som politiske modstandere har brug for beskyttelse

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På Christiansborg diskuterer politikerne meget om udlændinge og især om flygtninge. Den nye finanslov flytter fokus fra integration til hjemsendelse og repatriering – det, vi kalder paradigmeskiftet. Jeg vil gerne fortælle jer lidt om mig selv, og hvorfor jeg er flygtet til Danmark.

Jeg kommer fra Syrien, som har været besat fra 1963 af Assads regime og partiet ’Albath’, som har besat Syrien på alle mulige måder. Jeg flygtede fra Syrien, fordi jeg ikke længere kunne leve under Assads regime, også selvom min hjemby ikke har været ramt direkte af krigen.

Jeg blev anholdt i 2012, fordi jeg deltog i en demonstration med et budskab om menneskerettigheder, frihed og fred. Budskaber, som er i uoverensstemmelse med Assads regime. Det var også et krav, at jeg skulle i militæret, selvom jeg var imod det, og der er mange syrere som mig i Danmark og i resten af verden, som var i samme situation. Men samtidigt er der nogle få syriske flygtninge, som bor i Danmark og i resten af Europa, som er tilhængere af Assad og hans regime.

Hvis regeringen anerkender, at det er for farligt at sende os hjem, så længe Assad regerer, kan vi måske først vende tilbage til Syrien den dag, vi er gamle

Hvorfor er de flygtninge? De tager pladsen fra andre flygtninge, som har brug for den, f.eks. dem, som bor med deres børn i telte under meget dårlige forhold, som bestemt ikke er egnet for børn, og som i det hele taget ikke er menneskelige. Nogle af disse mennesker var en del af Assads militær og efterretningstjeneste; et eksempel er de to, som blev anholdt i Tyskland 12. februar 2019, efter at fire syriske fanger rejste en sag imod dem. De viste sig at være en del af efterretningstjenesten under Assad, én af dem var chef, og den anden var efterforsker og havde i øvrigt udøvet tortur og vold på 2000 syriske fanger i Assads fængsler. Måske findes der på samme måde kriminelle i Danmark, og disse skal ikke kun sendes til Lindholm, men i fængsel.

Mange mennesker er blevet nødsaget til at flygte på grund af Assad. Og så længe Assad sidder på magten, kan vi ikke tage tilbage til Syrien. Derimod forholder det sig anderledes for de flygtninge, der støtter Assads regime, og som var kriminelle herunder. Disse mennesker skal sendes hjem hurtigst muligt. Jeg håber, at dansk politik vil differentiere mellem de forskellige slags syriske flygtninge.

Politikerne bør stille sig selv spørgsmålet: Hvad er et stabilt Syrien, og hvordan risikovurderer vi det? Er det et Syrien uden krig? Jeg håber, at regeringen forstår, at der selv uden krig er et regime i Syrien, der er til fare for os, som er dets politiske modstandere.

Eftersom der kan gå lang tid, før Assads tid er ovre, frygter jeg to ting. På den ene side at den danske regering vil sende os hjem, imens Assad stadig regerer. På den anden side at finansloven vil sætte os flygtninge i en limbo-situation, som vi ikke kender enden på. Hvis regeringen anerkender, at det er for farligt at sende os hjem, så længe Assad regerer, kan vi måske først vende tilbage til Syrien den dag, vi er gamle. Og skal vi i al den tid leve i et samfund, hvor regeringen ikke ønsker os integreret, men hjemsendt?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

• Finn Frandsen

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

• Lars Krabbe

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden