Debatindlæg afAnna Sophie Gille-Udsen

Arkitektstuderende

Alle arkitekter vil gerne ses, men der foregår så meget i bybilledet på samme tid, at det ikke længere er muligt at skelne det ene fra det andet. Det er på tide, at vi gør op med jagten på ikonet.

Studerende kritiserer egotrippende arkitekter: Arkitekturen bliver til i kåde drømmesyn om skabelsen af det næste store ikonbyggeri. Men hvor er hensynet til borgerne?

Lyt til artiklen

På mit andet år på arkitektskolen lavede jeg et projekt, hvor værket i stedet for selv at være midtpunktet havde til formål at fremvise de smukke omgivelser omkring ruinen af en gammel læderfabrik. Det var en sti, der skabte møder mellem mennesker og gav muligheden for at komme helt tæt på ruinen og naturen.

Projektet blev kritiseret: Selv om det ifølge min vejleder var et godt og realistisk projekt, var dets udtryk ikke ikonisk nok. Megen arkitektur i dag afspejler min vejleders kritik af mit projekt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her