0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opråb til alle bedsteforældre: Vi må kæmpe for bedre institutioner til vores børnebørn. Tænk lige, hvor mange vælgere, vi er!

Det er ikke kun småbørnsforældrene, der skal holde politikerne ansvarlige for at gøre vores børnehaver og vuggestuer bedre. Vi bedsteforældre må også op af stolene.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning

Arkivtegning: Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Jeg bliver ked af, at vi har skabt et samfund, hvor vi synes, det er forsvarligt at behandle vores børn på den her måde, og hvor vi bilder os ind, at det er godt nok«. Sådan sagde lederen af Dagtilbuddet Hurlumhejhuset grædende i DR 2-dokumentaren ’Hvem passer vores børn?’ 11 .marts. Hun havde valgt at tage konsekvensen og sige sit job som dagtilbudsleder op.

Det gjorde et kæmpe indtryk på mig, at en person, som er så dedikeret i sit arbejde med børn, vælger at forlade det af samvittighedsgrunde. Min egen samvittighed, også som børnepsykolog, har prikket til mig, lige siden jeg blev mormor og farmor og derved endnu engang blev en slags ’bruger’ af det offentliges udpinte tilbud til småbørnsfamilierne. Denne dokumentar fik mig drevet hen til tastaturet for med naturlig harme at påkalde alle bedsteforældre til at protestere mod de alt for dårlige normeringer.

For vi er nødt til at have engageret bedsteforældrene i kampen for bedre institutioner. Tænk lige, hvor mange vælgere vi er, der har børnebørn, som skal passes i vuggestue eller børnehave hver dag. Og det er valgår i år! Derfor vil jeg opfordre alle til at gå politikerne på klingen, udfordre dem på visioner for den kommende generations tidlige børneliv. Vi må ikke lade os besnakke med statistikker, der tegner et glansbillede af dagtilbuddene med fornemme normeringer; de stemmer slet ikke overens med den hverdag, som møder en, når man henter eller bringer. De udviklende øjeblikke, som fører til en god selvfornemmelse og selvværd, sker først og fremmest mellem ét barn og én voksen, og det kræver en bedre normering.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage