Debatindlæg af Usna Osmani

Public Affairs-praktikant, Unicef Danmark

Vi ordner verden med vores fordomme. Det er smart, fordi det hjælper os med at navigere. Problemet er, at vi sjældent kommer derhen, hvor vi ønskede os.

Studerende: I USA æder de, i Afrika sulter de, i Afghanistan slås de, og i Asien arbejder de, til de brækker ryggen. Eller gør de?

Lyt til artiklen

Jeg er født i Afghanistan i 1994, samme år som Taleban opstod i landet. De første 6 år af mit liv gik med at flygte. Først rundt i Afghanistan, så til Pakistan, så tilbage igen – og så rundt i Afghanistan. Jeg husker det i glimt. Noget med, at vi boede 40 mennesker i min families hjem – kusiner, fætre, mostre, onkler, indtil raketterne fandt vej, og vi måtte flygte igen. Jeg husker, at min bror blev sendt til Iran, for at han ikke skulle ende i hæren. Og så husker jeg ikke så frygteligt meget mere.

Min barndom begyndte, da vi løb over grænsen fra Tyskland til Danmark. 6 søskende, min mor, min far og en menneskesmugler, der med ivrige fagter signalerede, at vi skulle være stille og skynde os. Han stak af, da de blå blink kom vores vej. Vi havnede i et asylcenter, og jeg fejrede fødselsdag – for første gang fik den hele armen, og jeg fik endda taget fotos, jeg kunne gemme og huske barndommen på.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her