Debatindlæg afJessica Barkani

Tidligere indlagt på psykiatrisk afdeling

Både i psykiatrien og i samfundet oplever jeg, at folk synes det er nemmest at reducere mig til en psykisk syg. Men jeg er et helt menneske – bare spørg.

Tidligere indlagt på psykiatrisk afdeling: På min venstre underarm kan man fornemme, hvilken kamp jeg har været igennem. Bare spørg til mine ar!

Lyt til artiklen

Jeg har det skidt, så jeg går hen til den hvide væg og skal til at gøre noget, der gør rigtigt ondt, men jeg kan mærke, at det føles nødvendigt, så jeg starter så småt med at banke hovedet ind i væggen. Først med nogle små langsomme bank, der efterhånden bliver til hårdere og hurtigere bank, og til sidst så hårdt, at jeg er sikker på, at min medpatient inde ved siden af kan høre det hele. Og når jeg mellem de her bank lige får kigget op på væggen, kan jeg se frisk blod. Min dør bliver åbnet, og noget personale træder ind på mit værelse. De begynder at snakke til mig og spørger, om jeg er okay, men jeg kan ikke svare tilbage. De bliver ved, og til sidst tager de fat i mig.

Jeg kan høre alarmen, det hele bliver rødt. Der kommer flere ansatte ind, de er alle forpustede, og så begynder de at snakke om mig i tredje person, og det er slet ikke rart. Så jeg banker hovedet hårdere og hårdere og hårdere ind mod væggen. Før jeg ved af det, er der samlet sig 4-6 ansatte rundt om mig, typisk nogle af de stærke, som tæller til tre. En. To. Tre. Og så tager de alle fat i mig, hen til sengen og ned med mig. De binder alle sammen en del af min krop fast til sengen. Arm. Arm. Ben. Ben. Mave.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her