Debatindlæg afMona Birch Torbensen 

Studerende

Vi er nødt at overveje, om de kønsnormer, der er normale for os, skal være normale for vores børn. Når kvinder fortsat må barrikadere sig mod uligheden, har vi simpelthen fejlet.

Det er for tidligt at grine af #MeToo: Vi går stadig rundt med gammeldags forestillinger om kvinder og mænd

Lyt til artiklen

I oktober 2017 spredte #MeToo sig på Twitter og gjorde seksuelle krænkelser af kvinder til et emne, ingen kunne undgå at tale om. I dag er det, der står mig klarest, at vi i Danmark fortsat er elendige til tale om det. Feminisme er stadig et ambivalent fyord.

Debatten om #MeToo er ofte præget af afstandtagen eller ironi. Som blandt de embedsmænd i 40’erne på mit studiejob, der hyggede sig med at gøre grin med #MeToo i elevatoren på vej til frokostpausen. Eller som blandt nogle af mine veninder, der for sjov bruger den ironiske vending ’hov, hov, hashtag me too’. Samtidig vælger mange medier at dreje debatten og sætte spørgsmålstegn ved, at folk nu er begyndt at råbe op om krænkelser i stedet for at smile overbærende og have et lille glimt i øjet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her