0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Isabella Arendt: Staten tvinger pædagoger til at svigte børn hver eneste dag

At der overhovedet er pædagoger tilbage i jobbet, er et mirakel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

Arkivtegning: Philip Ytournel

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som mange andre så jeg dokumentaren ’Eksperimentet med vores børn’ i sidste uge. Jeg tog mig selv i at tænke: Godt, jeg ikke har børn endnu!

Der er så mange svigt i vores institutioner, at det gør ondt at tænke på. Forældrene bliver svigtet. Aftalen i velfærdsstaten er, at forældre tilbyder deres arbejdskraft, mod at staten sørger for udvikling og nærvær for børnene imens. Forældrene møder trofast på arbejde, i tillid til at staten holder sine løfter. Det sker bare ikke. I stedet tvinges mange forældre til at aflevere deres grædende eller mutte børn til institutioner, som helt tydeligt ikke er gode for dem.

En pædagog i udsendelsen sagde endda, at hun ikke ville sætte sine egne børn i institutioner som vores. At en dygtig pædagog på den måde må give op er tragisk. Mange forældre har desværre ikke andet valg. Vi håber og skriger på minimumsnormeringer, men vi kan ikke gøre noget ved det. Forældrene er tvunget til at sætte børnene i offentlig pasning, fordi de ikke har råd til at gå hjemme. Kravet om minimumsnormeringer bliver nødt til at følges med tilskud til hjemmepasning. Det giver forældrene et frit valg for deres børn. Frit valg til at vælge statens svigt fra og tage børnene og pengene med hjem. Det er forældrenes børn – ikke statens.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts