0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: En dansk daginstitution er altså ikke et tilfældigt eksperiment

Den reelle udfordring er, at vi de seneste 15 års har været vidner til en veldokumenteret gradvis udsultning af institutionerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Vi er i gang med et stort eksperiment med vores børn«, siger tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen som indledning til TV 2-dokumentarprogrammerne ’Eksperimentet med vores børn’. Det bliver rammesætningen for en fortælling om daginstitutionen som et sted, hvor der spilles hasard med vores børns hverdagsliv, og hvor ingen kender konsekvenserne af dette for børnene. Men det er i høj grad en sandhed med modifikationer.

TV 2-programmerne er skarpt vinklede med grafiske virkemidler som sort-hvide kontraster og smileys, og de sætter spørgsmålstegn ved, om kvaliteten i danske daginstitutioner er i orden. De skildrer hverdagen i den filmede institution som sørgelig og usund for børn, både fysisk, socialt og udviklingsmæssigt, selv om pædagogerne kæmper en brav kamp for at få hverdagen til at hænge sammen.

Og så viser programmerne, hvordan vilkårene kommer bag på forældrene, som ellers er fulde af tillid til deres børns institution. Netop tilliden er et centralt aspekt ved dansk daginstitutionspædagogik. Forældre kan aldrig helt vide, hvordan hverdagen i daginstitutionen ser ud. Det er en del af præmissen ved at overlade sine børn i andres varetægt.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce