0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: En dansk daginstitution er altså ikke et tilfældigt eksperiment

Den reelle udfordring er, at vi de seneste 15 års har været vidner til en veldokumenteret gradvis udsultning af institutionerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Vi er i gang med et stort eksperiment med vores børn«, siger tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen som indledning til TV 2-dokumentarprogrammerne ’Eksperimentet med vores børn’. Det bliver rammesætningen for en fortælling om daginstitutionen som et sted, hvor der spilles hasard med vores børns hverdagsliv, og hvor ingen kender konsekvenserne af dette for børnene. Men det er i høj grad en sandhed med modifikationer.

TV 2-programmerne er skarpt vinklede med grafiske virkemidler som sort-hvide kontraster og smileys, og de sætter spørgsmålstegn ved, om kvaliteten i danske daginstitutioner er i orden. De skildrer hverdagen i den filmede institution som sørgelig og usund for børn, både fysisk, socialt og udviklingsmæssigt, selv om pædagogerne kæmper en brav kamp for at få hverdagen til at hænge sammen.

Og så viser programmerne, hvordan vilkårene kommer bag på forældrene, som ellers er fulde af tillid til deres børns institution. Netop tilliden er et centralt aspekt ved dansk daginstitutionspædagogik. Forældre kan aldrig helt vide, hvordan hverdagen i daginstitutionen ser ud. Det er en del af præmissen ved at overlade sine børn i andres varetægt.

I udsendelserne taler forældrene selvfølgelig lidt med pædagogerne, men de ved godt, at pædagoger i dag er pressede, det kan de både se og mærke. Tit gør de sig derfor umage for ’ikke at være til besvær’. Måske er det derfor, de sjældent spørger, hvorfor morgenstunden er så kaotisk, eller hvorfor der ikke er flere voksne – fordi de forsøger at tage hensyn til både pædagoger og børn.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter