0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sygeplejerske gennem 18 år: Sundhedsvæsnet er sygt. Vi står forfærdelig tæt på afgrunden, og vi har vores politikere at takke for det

Jeg hævder, at sundhedsvæsnet er i alvorlige problemer. Andre siger, at det blot er et rygte, og at der nærmest er gået sport i at nedgøre tingenes tilstand. Døm selv. Og tænk på, at du selv kan blive patient en dag.

Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

Tegning: Philip Ytournel

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

2015. Kælderen under Rigshospitalets TraumeCenter kl. 22.30:

Vi sidder i stilhed og glor ned i gulvet. Vi har hver en juicebrik i hænderne. Ingen siger noget. Ingen har rigtig nogen ord lige nu. Jeg kigger på mine to kolleger: En ung reservelæge, der er ved at blive uddannet til speciallæge i anæstesiologi, samt min anæstesisygeplejerskemakker, der har været lige så længe i faget som jeg selv. Skriget henne fra pårørenderummet 30 meter væk og bag tre lukkede døre er ikke til at tage fejl af. Det skærer igennem alt. Det er en mors skrig. En mor, der lige har mistet sit 5-årige barn, som er blevet bragt livløs ind på Riget. Selv om vi har kæmpet i over en time, var vi ikke i stand til at få det lille hjerte i gang igen. Barnet havde været uden puls derhjemme for længe. Den unge læge kigger op:

»Så har han lige fortalt hende det …«.

’Han’ er vores traumeleder – en gammel erfaren anæstesilæge, som jeg uden tøven ville lægge mit eget liv i hænderne på. Det er hans job at overbringe det forfærdelige budskab til forældrene. Alle os på de små taburetter i traumecentrets køkken er glade for, at det ikke er vores job. Min makker krøller sin tomme juicebrik sammen og kyler den over mod skraldespanden. Han rammer ikke. Et dybt suk:

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter