Debatindlæg afHenrik Marstal

Musiker og forfatter

Retssager om seksuelle overgreb står og falder altså med, hvor behændigt forsvareren formår at nedbryde vidnerne og få deres motiver vendt og drejet indtil ukendelighed.

Henrik Marstal: Min dybe lettelse over Weinstein-dommen er iblandet en næsten lammende følelse af tøven

Lyt til artiklen

Er der ikke al mulig grund til at glæde sig over, at retten i New York mandag dømte den tidligere filmmogul Harvey Weinstein skyldig for seksuelt overgreb mod de to kvinder, og at retfærdigheden dermed er sket fyldest? Jo, det vil jeg mene.

Men selv om jeg i lighed med mange andre er dybt lettet over rettens kendelse, er lettelsen iblandet en næsten lammende følelse af tøven. For i sager som denne, der angår anklager om seksuelle overgreb, er jeg tøvende over for at skulle anerkende de præmisser, som retssystemet principielt agerer ud fra: Præmisser, der tilskriver, at en anklaget person altid ender med enten at blive dømt skyldig eller frifundet alt efter bevisets stilling. Systemet er med andre ord binært, for andre muligheder for udfald findes ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her