0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Børneforsker rapporterer fra felten: Covid-19 er faktisk et gavnligt benspænd for daginstitutioner

I de forløbne dage har jeg ikke set andet end pædagogiske medarbejdere, som er gode til både at parere ordrer, følge retningslinjer og arbejde intuitivt og klogt med den pædagogiske kerneopgave.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Allerede efter få dages observationer er jeg overbevist om, at denne undtagelsestilstand også kan gøre noget virkelig godt for pædagogikken, skriver Anette Boye Koch, docent i dagtilbudspædagogi og ph.d., i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den offentlige debat har de seneste uger været fuld af bekymrede indlæg om genåbningen af de danske daginstitutioner, bl.a. om frygt for, at de pædagogiske principper i tilsidesættes, så man kan leve op til Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Og på de sociale medier har en facebookgruppe med navnet ’Mit barn skal ikke være forsøgskanin for covid-19’ f.eks. fået over 40.000 medlemmer.

Men der er også en anden vigtig historie at fortælle. Jeg er børneforsker og ekspert i børns trivsel og i disse dage på feltarbejde i et dagtilbud under genåbningen. Indrømmet, jeg havde mine betænkeligheder, i forhold til hvordan livet i institutionen ville blive. Både i forhold til, hvordan det på ganske få dage skulle lykkes pædagogerne at blive i stand til at modtage børn under helt nye strukturelle rammer. Og hvordan de skærpede retningslinjer for afstand og hygiejne skulle fungere i praksis, og hvordan børnenes relationer til de voksne og til hinanden ville blive påvirket af covid-19-virakken.

Jeg blev imidlertid positivt overrasket. Allerede efter få dages observationer er jeg overbevist om, at denne undtagelsestilstand også kan gøre noget virkelig godt for pædagogikken. Selvfølgelig er det mærkeligt at opleve, at forældre er forment adgang til institutionen. At de f.eks. skal ringe på en klokke og pænt vente på at aflevere deres børn ved lågen mellem p-plads og legeplads. Men måske er det mest forældrene, der oplever dette som noget negativt: Jeg ser, hvordan en pige og hendes far står og venter. Da pædagogen åbner, løber pigen glad ind, mens faren står tilbage og råber farvel, uden at hun ser sig tilbage. Jeg ser ingen af de sædvanlige grådkvalte vinkeseancer, hvor forældre og børn har svært ved at slippe hinanden. Og børnene bliver straks guidet hen til den mindre gruppe med fire-fem kammerater og en kendt voksen, som de skal være sammen med.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere