Debatindlæg afMette Jensen Hayles

Familier med misbrug bliver under en krise som denne til øer i farvande, hvor redningsbåde ikke kan nå frem uden selv at sætte livet på spil. Det efterlader mange børn helt alene med deres fordrukne forældre.

Tidligere alkoholiker: Jeg havde brugt dagene i kælderen med en flaske vodka, hvis nedlukning havde ramt min familie dengang

Lyt til artiklen

De seneste syv uger har egentlig været hyggelige hjemme hos os. Børnene på 10 og 12 år har hurtigt fundet sig til rette i en ny hverdag med sig selv og de voksne hjemme i døgndrift. Hjemmeskolingens faglige niveau har måske ikke været tårnhøjt, men vi har fordybet os. Hygget. Sammen er vi. Hele tiden. Fire mennesker, en hund, en kat og en ufødt lillebror, der faktisk også fylder en del – på 75 m2.​​

Havde coronakrisen ramt verden for syv år siden, havde vores hverdag set markant anderledes ud. Dengang var dagene dystre og ufremkommelige, og havde børnene været tvunget til at opholde sig i lejligheden sammen med mig døgnet rundt, var deres sjæle formentlig blevet endnu mere arrede, end de allerede er efter at være vokset op i en familie med misbrug.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her