0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor: »Jeg føler mig ikke gammel«, siger dronningen. Men hvorfor er det negativt at være gammel?

Vi må slå et slag for alderdommen: Vist er der mange argumenter for, at det er trist at blive gammel. Men der er faktisk mange fantastiske fordele ved at være gammel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Tegning: Mette Dreyer/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvorfor må man ikke føle sig gammel? »Jeg føler mig ikke gammel«, siger dronning Margrethe II, nu 80 år, i adskillige interviews. Men hvorfor kunne majestæten ikke, som den foregangskvinde hun er, bekende ’Jeg er gammel, og det er jeg glad for’? Hvorfor er det negativt at være gammel, og hvorfor er det nødvendigt at bruge eufemismer – udtryk, som skal virke skånende – som det er tilfældet med brugen af karakteristikken ’ældre’ – sågar om folk, der vitterlig er gamlinge og oldinge?

I 1910 kunne man oprette en institution, som hed Ensomme Gamles Værn. Den oprettede i 1986 en ny selvstændig forening, Ældre Sagen, som i dag har over 900.000 medlemmer. Så at være ældre er fint. At være gammel er mere problematisk.

Ting og sager, der er gamle, har værdi. Jo ældre, jo dyrere. De beundres, værdsættes. Men at være et gammelt menneske synes ikke at være optimalt i dagens Danmark.

Vi må slå et slag for alderdommen, for os gamle. Vi må samles om en ode til alderdommen. Hvad med at organisere en landsforening ’Alderdommen leve!’ Vi må tale det at være gammel op. Prise det. Men hvad er argumenterne?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter