Debatindlæg afBertel Heurlin

Professor

Vi må slå et slag for alderdommen: Vist er der mange argumenter for, at det er trist at blive gammel. Men der er faktisk mange fantastiske fordele ved at være gammel.

Professor: »Jeg føler mig ikke gammel«, siger dronningen. Men hvorfor er det negativt at være gammel?

Lyt til artiklen

Hvorfor må man ikke føle sig gammel? »Jeg føler mig ikke gammel«, siger dronning Margrethe II, nu 80 år, i adskillige interviews. Men hvorfor kunne majestæten ikke, som den foregangskvinde hun er, bekende ’Jeg er gammel, og det er jeg glad for’? Hvorfor er det negativt at være gammel, og hvorfor er det nødvendigt at bruge eufemismer – udtryk, som skal virke skånende – som det er tilfældet med brugen af karakteristikken ’ældre’ – sågar om folk, der vitterlig er gamlinge og oldinge?

I 1910 kunne man oprette en institution, som hed Ensomme Gamles Værn. Den oprettede i 1986 en ny selvstændig forening, Ældre Sagen, som i dag har over 900.000 medlemmer. Så at være ældre er fint. At være gammel er mere problematisk.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her