0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsker: Man behøver ikke fiktion som 'Tjenerindens fortælling' for at få reproduktionsgys. Der er masser at hente i den danske fertilitetsdebat

Fertilitetsområdet styres af ønsket om at disciplinere kvinders reproduktion for at sikre, at samfundet kan fortsætte i sin nuværende form. Det er ikke tidssvarende i et land, der bryster sig af ligestilling og frihed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

M​ens jeg venter på fjerde sæson af HBO-serien ’Tjenerindens fortælling’ – en dystopisk science fiction-serie om livet i et religiøst diktatur, hvor reproduktion er underlagt streng kontrol – har jeg næsten fået dækket mit behov for reproduktionsteknologigys af de danske medier, skriver forsker Stine Willum Adrian.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mens jeg venter på fjerde sæson af HBO-serien ’Tjenerindens fortælling’ – en dystopisk science fiction-serie om livet i et religiøst diktatur, hvor reproduktion er underlagt streng kontrol – har jeg næsten fået dækket mit behov for reproduktionsteknologigys af de danske medier. Gennem foråret og sommeren har der nemlig været skruet op for debatterne om faldende fertilitet, reproduktionsteknologier og kvinder, der bryder med de reproduktive normer for at få opfyldt drømmen om at blive mor.

Reproduktion og reproduktionsteknologier er en evig varm kartoffel i den etisk-politiske debat. Det skyldes, at den måde, vi regulerer, anvender, og diskuterer reproduktionsteknologierne på, reflekterer de grundlæggende normer, værdier og forestillinger, som vores samfund er baseret på. De afspejler, hvilke familiekonstruktioner vi finder attråværdige og acceptable. De viser, hvilken adfærd samfundet opfatter som passende for kvinder. De afspejler vores håb og frygt, når det gælder teknologi og globalisering.

Ligesom i ’Tjenerindens fortælling’ er den industrialiserede verdens faldende fertilitet et tema, der har gennemsyret forårets fertilitetsdebat. De to forskere Wahlberg og Skakkebæk har her i avisen gentagne gange kigget i krystalkuglen og argumenteret for, at den industrialiserede verdens lave fertilitet kan føre til et civilisationssammenbrud på linje med faldet af: »Romerriget, Det Osmanniske Rige, Det Byzantinske Rige«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden