Mens jeg venter på fjerde sæson af HBO-serien ’Tjenerindens fortælling’ – en dystopisk science fiction-serie om livet i et religiøst diktatur, hvor reproduktion er underlagt streng kontrol – har jeg næsten fået dækket mit behov for reproduktionsteknologigys af de danske medier. Gennem foråret og sommeren har der nemlig været skruet op for debatterne om faldende fertilitet, reproduktionsteknologier og kvinder, der bryder med de reproduktive normer for at få opfyldt drømmen om at blive mor.
Reproduktion og reproduktionsteknologier er en evig varm kartoffel i den etisk-politiske debat. Det skyldes, at den måde, vi regulerer, anvender, og diskuterer reproduktionsteknologierne på, reflekterer de grundlæggende normer, værdier og forestillinger, som vores samfund er baseret på. De afspejler, hvilke familiekonstruktioner vi finder attråværdige og acceptable. De viser, hvilken adfærd samfundet opfatter som passende for kvinder. De afspejler vores håb og frygt, når det gælder teknologi og globalisering.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.