Debatindlæg afChristian Barckmann

psykolog

Antallet af børn og unge, der har været i psykiatrisk behandling, stiger. Lytter vi ikke til tallene, er en generation måske i fare for at blive de uadspurgte.

Psykolog: Tænk, hvis børn og unge forsøger at fortælle os noget

Lyt til artiklen

En væsentlig del af mit arbejde handler om at forstå børn og unges adfærd som kommunikation. At de med deres adfærd, deres særegne måde at være i verden på og de valg, de træffer, fortæller mig noget om deres liv og de vanskeligheder, de er i forbindelse med.

Det er herefter min opgave at forstå kommunikationen som noget, jeg også skal handle på, som invitationer til forandring. Vælger jeg ikke at handle på det, de fortæller om, kommunikerer de blot ud i ingenting (ofte igen og igen, indtil de bliver hørt, som de fleste forældre må vide). Dette giver begribeligvis ingen mening, da al kommunikation nødvendigvis må betragtes som tosidet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her